Spotify visar ett tredje kvartal med vinst och en stor tillströmning av nya användare. Det har också ökat företagets annonsintäkter, enligt bolagets kvartalsrapport.
Annonsörer rusar till Spotify
Mest läst i kategorin
Spotify redovisar ett resultat på 749 miljoner kronor i vinst, vilket är ett mycket bra kvartal för bolaget. Antalet användare steg till 381 miljoner, med en tillväxt av användare på mer än fyra procent jämfört med förra kvartalet, och nära 19 procent jämfört med förra årets tredje kvartal. Det skriver Svenska Dagbladet.
Antalet premiumanvändare uppgår till 172 miljoner, vilket är i linje med förväntningarna.
75 procent av alla användare finns i Europa, Nordamerika och Sydamerika. 11 procent av marknaden finns i Asien, Oceanien och Afrika. Men bolaget noterar också att Indien, Filippinerna och Indonesien är växande marknader där antalet nya användare övergår förväntningarna. 3,2 miljoner poddar har lagt upp sitt material på Spotify.
Omsättningen landar på 2 501 miljoner euro, varav det mesta kommer från premiumabonnemang. Men också annonsintäkterna ökar ordentligt och hamnar på 323 miljoner euro.
”Vi hade ett väldigt starkt kvartal. Affären går riktigt bra och jag är nöjd med att vi fortsätter att leverera i de områden som är centrala för vår tillväxt och långsiktiga strategi”, kommenterar bolagets vd Daniel Ek.
Trots fina siffror har värdet på Spotifys gått ner i år, 19 procent sedan årsskiftet.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.