Måndagens meddelande om ytterligare ett bakslag för Northvolt kommer troligen inte som en överraskning. Försäljningen av elfordon vacklar samtidigt som produktionen av batterier går framåt.
Analytiker: Northvolt är skakat – men inte uträknat
Mest läst i kategorin
Konkurrensen har hårdnat för Northvolt som befinner sig på en marknad med allt högre kapacitet att möta marknadens behov. Men bolagets neddragning i Skellefteå betyderinte att det är uträknat, enligt fordonsanalytiker Hampus Engellau på Handelsbanken, rapporterar TT.
“Om man tittar generellt på batterimarknaden kan man säga att de planer som finns på att sätta upp kapacitet vilt överstiger efterfrågan, det råder överkapacitet. Det gör att det också är ganska hård konkurrens”, säger han enligt TT.
Finansministern: Inte aktuellt med statlig hjälp
Staten har inte lånat ut något till batterijätten. De pengar det offentliga gått in med, via olika myndigheter, handlar om 600 miljoner kronor, via industriklivet och annat, enligt finansministern.
“Det har ju spekulerats mycket de senaste veckorna i statens inblandning och hur mycket av skattebetalarnas pengar som står på spel. Alltså, att det ska vara många miljarder här. Och så är alltså inte fallet”, säger Elisabeth Svantesson till TT.
Lägger ner produktion i Skellefteå
Efter ett år kantat av alla möjliga motgångar läggs nu ännu ett steg bakåt till på listan. Bolaget meddelade att man som en del i sin plan på att fokusera mer på kärnverksamheten lägger ner delar av flaggskeppsfabriken i Skellefteå.
Det är tillverkningen av katodmaterial som läggs ner – istället ska det köpas in från Kina.
Northvolt anpassar sig till ny marknad
“Om man tittar generellt på batterimarknaden kan man säga att de planer som finns på att sätta upp kapacitet vilt överstiger efterfrågan, det råder överkapacitet. Det gör att det också är ganska hård konkurrens”, säger Hampus Engellau.
Bland annat har BMW dragit sig ur ett större engagemang med Northvolt, vilket påverkar Skellefteåfabriken. Samtidigt har hela västvärlden blivit observant på beroendet av Kina och kinesiska komponenter i biltillverkningen. Både Europa och USA vill ha en egen batteriindustri, påpekar Engellau till TT.
Efterfrågan på batterier tillverkade i Europabidrar till att han tror på Northvolt.
Han menar att bolaget kan behöva avveckla en del projekt som inte är efterfrågade inom de närmsta åren, men att bolaget ändå kan vara konkurrenskraftigt och framgångsrikt framöver, särskilt på längre sikt.
Läs även: “Inte jättelångt kvar till pengarna tar slut” för Northvolt. Dagens PS
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken skribent som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.