Northvolt-krisen är det yttersta beviset på att Europas försök stoppa Kinas dominans inom batteritillverkning har misslyckats, enligt Fortune.
Analys: Northvolt symbol för Europas batteriflopp
Mest läst i kategorin
Svenska batteribolaget Northvolt står för den största kraschen hittills i Europas inhemska industri på området, konstaterar den amerikanska affärstidskriften och pekar på Northvolts Chapter 11-konkurs.
Läs även: Northvolts vd avgår: “I dag inleds en ny fas” Dagens PS
Trots uppbackning från bjässar som tyska Volkswagen och BMW hamnade Northvolt på ättestupan.
Kollapsen i det tidigare så hajpade och finansiellt stöttade svenska startup-bolaget sprider sig nu över kontinenten vid sidan av en sjunkande efterfrågan på elbilar.
Läs även: Investerarna dumpar Northvolt – nära slutet Dagens PS
“Tolv av 16 planerade Europaledda batterifabriker har försenats eller ställts in, enligt en analys från Bloomberg News”, konstaterar Fortune.
Den enes död, den andres bröd
För Kina är det emellertid glada nyheter då behovet ökar i Europa efter deras teknologi inom batteriindustrin när de inhemska europeiska företagen frontalkrockar in i väggen.
Det enes död, den andres bröd, brukar det ju heta och det som hänt banar väg för att Kinas redan starka och etablerade ställning på den europeiska batterifronten ökar.
Så även Sydkoreas position i batteriindustrin i Europa genom Samsung, spår Fortune och menar att följden av det blir att västerländska biltillverkare får tampas med konkurrensnackdelar när det uppstår utbudskris eller politisk konflikt.
“Utvecklingen hotar Europas ambitioner att skapa en grön ekonomi som kan utmana Kina, som är den största producenten av elbilar och deras komponenter”, heter det vidare i analysen.
Senaste nytt
Batterifiaskot hotar Europas bilindustri
Asienländerna har som bekant ett kraftigt teknikförsprång gentemot Europa med oslagbara priser på batterier, och elbilar också för den delen.
“Misslyckandet med att etablera inhemsk batteritillverkningskapacitet hotar själva existensen av bilindustrin i Europa”, säger Andy Palmer, tidigare verkställande direktör för Aston Martin Global Lagonda Holdings och fortsätter i Fortune_intervjun:
“Utan en robust leveranskedja för elbilar kan biltillverkare flytta produktionen till regioner med etablerade batteriindustrier, vilket leder till potentiella fabriksnedläggningar och betydande förluster av arbetstillfällen.”
Kina, överst på tronen, uppges leverera cirka 80 procent av världens litiumjonbatterier.
Sex av världens tio största tillverkare av batterier till elbilar finns i Kina.
Northvolt bekymrar tyska förbundkanslern
Åter till fiaskot Northvolt som till och med rivit ner ett kommentar från Tysklands förbundskansler Olaf Scholz.
Scholz betecknar Northvolts kamp som “mycket beklaglig”, sade han i förra veckan, enligt Fortune.
Martin Winter, som leder ett batteriforskningscenter vid Tysklands universitet i Münster, har samtidigt uttalat att Europas industri för batterier riskerar att få “konkurrera i de lägre divisionerna”.
Han befarar att Europa blir rika beroende av batterier till elbilar utifrån som kontinenten redan är av gas och olja från utlandet.
Läs vidare: Miljarder i skattepengar på spel i Northvolts kris Dagens PS
Läs mer: Becksvart för Northvolts kraschade dotterbolag Dagens PS
Missa inte: Northvolts historiska kollaps: “Mardrömskund” Realtid
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.