En amerikansk ”gamfond” skärper greppet om SAS, samtidigt som bolaget slåss för sin överlevnad och svenska staten helst vill överge det ständigt krisande bolaget.
Amerikansk fond på väg ta över SAS
I sin senaste kvartalsrapport redovisar SAS en förlust på 2,7 miljarder kronor och de två senaste årens samlade förlust för flygbolaget är drygt 17 miljarder kronor.
Nu behöver man återigen nytt kapital för att överleva och då kopplar en amerikansk så kallad ”gamfond” ett hårdare grepp om flygbolaget, skriver HBL.
I juli förra året begärde SAS konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande som innebär en hård rekonstruktionsprocess.
I den tvingas bolaget göra strukturella förändringar och omförhandla avtal, allt för att få ned kostnaderna.
Vill ta kontroll
I samband med den processen har Apollo Global Management, ett amerikanskt riskkapitalbolag, beviljat SAS ett krislån på 700 miljoner dollar, för att hålla verksamheten igång medan rekonstruktionen pågår.
Men det handlar, naturligtvis, inte om välgörenhet. Apollo är en så kallad ”gamfond” som beviljar lån när banken sagt stopp men gör det om att omvandla den skuld som uppstår till aktier och ta kontroll över bolaget.
Stort kapitalbehov
Parallellt förbereder SAS en nyemission med sikte på att ta in motsvarande 9,8 miljarder kronor.
Processen inleddes i torsdags, då flygbolaget ansökte hos konkursdomstolen i New York om att få gå vidare med emissionen.
Samtidigt ska lån motsvarande omkring 20 miljarder kronor omvandlas till aktier.
Förändras helt
Genomförs de här processerna kommer ägarbilden hos SAS att förändras helt, tack vare en utspädning av aktierna som kommer att vara större än 95 procent.
I dag är svenska och danska staten största ägare med cirka 22 procent av aktierna vardera.
Efter emissionen och omvandlingen av lånen kommer svenska och danska innehav att vara cirka 1 procent vardera.
Wallenberg-sfären, som idag är tredje största ägare med 3,4 procent, kommer att i princip vara utraderad.
Analytiker optimist
Norske flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs är optimistisk vad gäller SAS möjligheter.
Ett problem är att SAS, för att få ut andra halvan av nödlånet från Apollo, måste bli överens med personalen om kollektivavtalet.
“Det här måste SAS lyckas med. Men jag tror att de hittar en lösning”, säger Hans Jørgen Elnæs.
Om de nu inledde processerna inte lyckas kommer SAS i ett besvärligare läge. Såväl Norge som Sverige har förklarat att man inte är intresserade av att äga flygbolag.
Det är oklart om övriga svenska investerare vill skjuta till mer kapital.
Danskt intresse
Däremot har danska staten uppgett att man kan tänka sig att öka sitt innehav till uppemot 30 procent.
Förklaringen till det är, enligt Elnæs, att Köpenhamns flygplats Kastrup är Danmarks största arbetsgivare, och SAS är flygplatsens största operatör.
”Kan branschen”
Skulle Apollo Global Management ta över tror Elnæs inte att det behöver vara någon dålig lösning.
“De kan branschen och har också tidigare lyckats vända utvecklingen i krisdrabbade flygbolag.”
Läs även: Krisande SAS intensifierar sin kapitaljakt
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.