På McGhee:s hemmamarknad USA är det flera faktorer som pekar på en stark julhandel i år, påpekar hon. Flera av dessa förhållanden gäller även i Sverige, vilket gör att vi även här kan börja snegla på aktier för julhandeln.
Den första gynnsamma omständigheten på den amerikanska marknaden är att konsumtionen har kommit igång igen. Siffrorna i oktober pekar på den tredje månaden med stark ökning i detaljhandeln. Faktum är att butikerna – både fysiska och inom e-handeln – inte har sålt så bra sedan förra våren. Så är det trots att varorna har blivit dyrare.
Dessutom ökar den digitala försäljningen för flera stora amerikanska kedjor. Också vid en jämförelse med försäljningssiffrorna 2019 har flera detaljhandelsförsäljare ökat. McGhee tror till viss del att det handlar om att många företag blir bättre på att förutse sina kunders önskemål och rikta marknadsföringen rätt.
Macy’s
Bland de amerikanska julhandelsaktierna pekar McGhee på klädkädjan Macy’s. Förra veckan slog butikerna försäljningsrekord. Vid en jämförelse med 2018, då många klädbutiker kämpade för att få verksamheten att överleva, är det en stark comeback. 2020 valde bolaget att lägga ner sina lågprisbutiker och satsa på de butiker som hade ett mer exklusivt sortiment. Samtidigt började de förbättra sina e-handelsalternativ.
Macys.com business and launch six $1 billion private-label brands under the Macy’s umbrella.
Förra tordagen hade Macy’s aktie gått upp med 20 procent. Jämfört med samma tidpunkt förra året har aktien rusat 183 procent.
Farfetch
Det är i lyxsegmentet som Tiffany McGhee menar att den tilltagande e-handeln kommer att ta hem störst vinster.
“Lyxmärken har varit långsamma med att anpassa sig till e-handeln delvis därför att de vill uppfattas som varor för en elit”, skriver McGhee och förklarar att många har uppfattat att detta står i motsättning till att klicka på en shoppingkorg på nätet.
Men Farfetch är en plattfgorm som erbjuder ett utrymme för artiklar i det mer exklusiva segmentet. Där kan lyxmärkena marknadsföra sig i ett segment där kunderna är beredda att betala för kvalitet. Nu har Farfetch 1 300 märken i 190 länder. Första halvan av 2021 växte deras intäkter med 60 procent. Standardpriset på en order ligger på 593 dollar. 450 000 nya kunder har hittat till e-handelssidan, och Farfetch marknadsför sig gentemot kinesiska kunder. Under det senaste året har bolagets aktie visserligen gått ner med 42 procent. Men McGhee tror att bade vinster och värde snart kommer att växa för Farfetch. Att köpa när aktien ligger lågt kan därför vara ett smart drag.