Se upp för onoterade bolag, “riskerna är extremt höga”, köp av aktier kan vara “grisen i säcken”, varnar sparekonomen Frida Bratt på Nordnet.
Frida Bratt på Nordnet varnar för "hajp" i onoterat
Mest läst i kategorin
“Överlag är den information som eventuella investerare kan få väldigt knapphändig. Det finns en affärsplan och finansiella utsikter. Men det finns inget prospekt, vilket företaget inte heller behöver ha om ett erbjudande är mindre än 2,5 miljoner euro per år. Allt som allt blir en investering i den här typen av företag rena grisen i säcken”, varnar Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, i sin blogg.
Hon anser att aktier och sociala medier, där onoterade bolag ofta exponeras, är en kombo på både gott och ont.
Hon beskriver det som en “ytterst bekymmersam utveckling” när exempelvis kända influencers gör reklam för onoterat på sina Instagramkonton under inflytande från de onoterade företagen.
Behöver inte vara fel – men risken är hög
Bratt förklarar att det inte alls behöver vara fel att investera i onoterat, tvärtom kan det bli en inkomstbringande tillväxtresa eftersom aktieägarna kommer in i bolaget tidigt.
Men risken är uppenbara, menar hon, och informationen till investerarna “bristfällig” i lockerbjudandena på sociala medieplattformar. Hon kallar det en farlig “hausse” och “hajp”.
Enligt Bratt är “risken att förlora alla pengar enormt stor” i onoterade bolag, som skiljer sig markant från noterade bolag, påpekar Nordnets expert, även om det alltså finns undantag.
“Och – framför allt – det finns ingen likviditet. Investerare kan alltså bli sittande med aktier som inte går att sälja, och som man inte har en aning om värdet på eftersom omsättningen kan vara mycket låg eller obefintlig. Något som ju inte händer i en noterad miljö.”
Läs även: Hausse rycker med svenska småsparare
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.