Det är svårt att inte använda ordet kapitulation när det gäller den amerikanska klädjätten GAPs Europastrategi.
GAP - ärkerival till H&M kastar in handduken
Mest läst i kategorin
GAP tillkännagav i förra veckan att de ska stänga alla 81 butikerna i Storbritannien och på Irland. Därutöver har GAP annonserat att de har för avsikt att även lämna Frankrike och Italien.
Bara online
GAPs ledning förklarar förändringen med konsumenternas nya handelsvanor där alltmer köps online. GAPs produkter i Europa skall fortsättningsvis bara erbjudas online. Det här går stick i stäv med H&M:s framtidsbedömning om att det är kombinationen av fysiska butiker och online som är det vinnande konceptet.
H&M har utklassat GAP
Om något så borde H&M ha tolkningsföreträde. Även om H&M har klandrats för att ha varit lite långsamma i omställningen så har H&M klarat omställningen bättre än GAP. Kursmässigt har H&M utklassat GAP under de senaste åren och är nu dubbelt så stor mätt i börsvärde.
GAP var, med sina färggranna kläder, länge H&Ms tuffaste konkurrent i världen. H&M var på den tiden utmanaren och låg för det mesta ett steg före.
H&M-GAP: 1-0
GAP försökte bland annat komma ifatt genom att locka över H&M-chefer. Just den taktiken har många H&M-konkurrenter försökt sig på. Utan att lyckas. Förre HM-chefen Stefan Larsson blev till och med VD för GAP. Han slutade 2015.
Nu har GAPs roll som H&Ms främsta konkurrent axlats av spanska Inditex och japanska Uniqlo.
H&M – GAP: 1 – 0
Relaterade artiklar:
Så blir H&M vinnare igen. Dagens PS
H&M försäljning väntas rasa 20 miljarder. Dagens PS