Som om det inte var nog med motgångar för gymkedjorna i samband med pandemin dyker det nu upp en ny besvärlig konkurrent. Och det är inte vem som helst.
Apples intåg – aktierna du ska sälja
Mest läst i kategorin
Världens största bolag, Apple, kastar sig nu med tjänsten Fitness+ in i träningsbranschen med ett helt nytt upplägg.
Apples workout
Tjänsten, som lanserades i måndags, bygger på att koppla ihop hälsovärdena på Apple Watch med din träning.
Dessutom erbjuder Apple tio olika träningspass med, enligt marknadsföringen, tränare i världsklass. Träningspassen går att streama från såväl Iphone, Ipad som Apple TV.
Träningspassen byts ut mot tio nya efter varje vecka. Enligt Apple ska upplägget passa såväl nybörjare som hängivna utövare.
Inte gratis
Poängen, menar Apple, är att det blir en anpassad träningsupplevelse som är oberoende av tid och plats. Priset för kalaset är inte känt för den svenska marknaden, men i USA kommer det att kosta 9,99 dollar i månaden eller 79,99 i årsavgift.
De inhemska gymkedjorna erbjuder också online-träning, men priset är högre och någon motsvarighet till Apples direkta koppling till hälsovärdena finns inte ännu.
Det är bara att hoppas för aktieägare i Actic och Sats att behovet av social samvaro väger tyngre, annars kommer en sargad bransch och aktieägare få det ännu tuffare.