När den holländska ölproducenten Heineken redovisade sina siffror i dag missade man analytikernas förväntningar. Anledningen är inflationen på öl som får kunderna att väja undan.
Aktien faller när vi dricker mindre öl – för dyrt
Mest läst i kategorin
Heineken sålde helt enkelt mindre öl än förväntat det senaste kvartalet. Ölen har blivit dyrare, och även om det faktiskt i reda tal säljs mer öl än tidigare (8,9 procent), så ökar volymerna inte i den takt man hade trott. Analytikernas samlde förväntningar hade legat på 11,8 procent, skriver Bloomberg.
Samtidigt som stigande priser skrämmer bort vissa konsumenter, så blir det också dyrare att brygga öl när såväl basvaror som elektricitet och andra nödvändiga kostnader stiger.
Därför blir vinstmarginalen också sämre än förväntat. Heinekens vd Dolf van den Brink menar att det är makroekonomiska faktorer som förklarar utvecklingen.
Priset på öl skrämmer vissa konsumenter
Trots att ölkonsumenter är ett tåligt släkte och gärna betalar extra när det blir dyrare, så finns det en gräns där köpkraften helt enkelt inte räcker till.
Heinekens nettovinst för de första nio månaderna sjönk med 29 procent i jämförelse med samma period förra året. Men då utgår jämförelsen från en exceptionellt lönsam period, som till stora delar berodde på en omvärdering av Heinekens tidigare andel i United Breweries i Indien.
Aktien i Amsterdam föll med 9,2 procent på beskedet. Heinekens aktier har redan fallit med 17 procent tidigare i år.