Etsy, Shopify och Wayfair är några av de e-handelsbolag vars aktier har störtdykt den senaste tiden. När även Amazon föll kraftigt förra veckan gick det att ana en större trend för hela e-handeln.
Aktier i e-handeln störtdyker


Mest läst i kategorin
E-handelsaktier fick, på grund av de stora vinsterna i företagen, en ordentlig skjuts förra året. Den drevs på av pandemin och branschen växte exposionsartat.
Nu väntas resultaten sjunka i företag som Etsy, Wayfair och Shopify, efter att Amazon presenterade en lägre vinst än förväntat, skriver Bloomberg. Aktien har sjunkit 57 procent för Etsy och 60 procent för Wayfair. Shopify har förlorat 151 miljarder i marknadsvärde.
”Det är kanariefågeln i gruvan”, säger Oktay Kavrak, produktstrateg och chef på Leverage Shares, om Amazon.
”Om Amazon tappar fart kan andra namn krascha.”
Han menar att vidden av e-handelns problem har kommit som något av en överraskning för investerare och sparare.
E-handeln tillbaka efter pandemin
Konsumenter har gått tillbaka till sina tidigare mönster att handla i fysiska butiker, och man köper inte längre lika mycket via webben.
Samtidigt som aktierna har fallit så har köpare inte stått och väntat på att få köpa i dippen, möjligen för att de i jämförelse med de flesta andra bolag är relativt dyra.
Förväntningarna på vinsterna har också fallit. För Shopify har förväntningarna fallit med 9 procent och för Etsy med 2,6.
På helåret räknar man med 30 procent lägre vinst för Etsy. På lång sikt tror Bloombergs expert Goyam Poonam på tillväxt. Men i nuläget kan tech-aktier vara på väg mot en längre period av sjunkande tendenser och avsäljningar, skriver Bloomberg.