Adidas har dragit nytta av Nikes svårigheter och stärkt sin position med populära modeller som Samba och Gazelle. Men enligt experter riskerar trenden att avta och företaget måste agera klokt för att behålla sin tillväxt.
Adidas tar marknadsandelar från Nike – kan trenden hålla?
Mest läst i kategorin
Nike har fått kritik för brist på innovation och nytänkande, inte minst när det gäller sneakers och löparskor, där konkurrenter har sprungit om.
Detta har givit tyska Adidas en chans att fortsätta ta marknadsandelar från sin amerikanska rival.
Försäljningsökning på 10 procent
De populära modellerna Samba och Gazelle har givit företaget en bra skjuts framåt. Enligt analytiker förväntas Adidas rapportera en försäljningsökning på 10 procent i tredje kvartalet jämfört med förra året, med intäkter på 6,4 miljarder euro, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Men experter varnar för att trenden kring de populära Samba- och Gazelle-modellerna kan börja svalna.
“Sneakersentusiasterna och de mest modemedvetna konsumenterna har redan köpt skorna”, säger Bernstein-analytikern Aneesha Sherman.
Senaste nytt
Risker med framgången
“Nu handlar det om att locka de som ännu inte hoppat på trenden genom att erbjuda lägre prisnivåer.”, menar Aneesha Sherman.
För att hålla intresset uppe har sportföretaget fortsatt att lansera nya färgkombinationer och varianter av sina klassiska modeller.
Samtidigt påpekar experter att man måste vara försiktiga för att inte överexponera produkterna.
“Adidas bör definitivt sänka tempot när det gäller Samba- och Gazelle-modellerna för att säkerställa en hållbar efterfrågan på sikt., hävdar branschexperten Matt Powell.
Adidas desingersamarbeten
Företaget har också börjat skifta fokus till andra modeller, såsom Campus och retro-sneakern SL72 och samarbeten med designers som Stella McCartney.
Efter år av turbulens på grund av det avbrutna samarbetet med Yeezy-serien, designad av rapparen Kanye West, verkar Adidas nu återhämtat sig och stärka sin position på spelplanen.
Läs också:
Adidas i toppform: Höjer vinstprognosen. Dagens PS
Han vill göra Adidas störst i världen. Dagens PS
Adidas ser ljuset efter Kanye West. Dagens PS
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.