Dagens PS

Adidas tar marknadsandelar från Nike – kan trenden hålla?

Adidas tar marknadsandelar från Nike – Kan trenden hålla?
Adidas ökar sin marknadsandel med populära modeller som Samba och Gazelle. Trots en förväntad försäljningsökning på 10 procent i tredje kvartalet, varnar experter för att trenden kan avta. (Foto: Caisa Rasmussen / TT)
Annelie Sandström
Annelie Sandström
Uppdaterad: 08 okt. 2024Publicerad: 08 okt. 2024

Adidas har dragit nytta av Nikes svårigheter och stärkt sin position med populära modeller som Samba och Gazelle. Men enligt experter riskerar trenden att avta och företaget måste agera klokt för att behålla sin tillväxt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nike har fått kritik för brist på innovation och nytänkande, inte minst när det gäller sneakers och löparskor, där konkurrenter har sprungit om. 

Detta har givit tyska Adidas en chans att fortsätta ta marknadsandelar från sin amerikanska rival. 

Försäljningsökning på 10 procent

De populära modellerna Samba och Gazelle har givit företaget en bra skjuts framåt. Enligt analytiker förväntas Adidas rapportera en försäljningsökning på 10 procent i tredje kvartalet jämfört med förra året, med intäkter på 6,4 miljarder euro, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Men experter varnar för att trenden kring de populära Samba- och Gazelle-modellerna kan börja svalna. 

“Sneakersentusiasterna och de mest modemedvetna konsumenterna har redan köpt skorna”, säger Bernstein-analytikern Aneesha Sherman.

ANNONS

Senaste nytt

Risker med framgången

“Nu handlar det om att locka de som ännu inte hoppat på trenden genom att erbjuda lägre prisnivåer.”, menar Aneesha Sherman.

För att hålla intresset uppe har sportföretaget fortsatt att lansera nya färgkombinationer och varianter av sina klassiska modeller.

ANNONS

Samtidigt påpekar experter att man måste vara försiktiga för att inte överexponera produkterna.

“Adidas bör definitivt sänka tempot när det gäller Samba- och Gazelle-modellerna för att säkerställa en hållbar efterfrågan på sikt., hävdar branschexperten Matt Powell.

Adidas desingersamarbeten

Företaget har också börjat skifta fokus till andra modeller, såsom Campus och retro-sneakern SL72 och samarbeten med designers som Stella McCartney

Efter år av turbulens på grund av det avbrutna samarbetet med Yeezy-serien, designad av rapparen Kanye West, verkar Adidas nu återhämtat sig och stärka sin position på spelplanen.

Läs också:

Adidas i toppform: Höjer vinstprognosen. Dagens PS

Han vill göra Adidas störst i världen. Dagens PS

Adidas ser ljuset efter Kanye West. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annelie Sandström
Annelie Sandström

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

Annelie Sandström
Annelie Sandström

Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS