Dagens PS

Abbas verktyg ska bygga om musikbranschen

Conni Jonsson vill ta nya vägar inom musikbranschen
Björn Ulvaeus och ”Mamma Mia – The Party”. Nu ska Ulvaeus och Conni Jonsson ta konceptet vidare och få det att blomma än mer. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 aug. 2024Publicerad: 23 aug. 2024

Virtual reality och matupplevelser. Två byggstenar när EQT:s Conni Jonsson bygger om musikbranschen med Abba-inspiration.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det fanns en tid då musik och sport handlade om – musik och sport. Det är, förstås, länge sedan.

De senaste åren har några av de största globala investerarna intresserat sig för att förvandla musik till ännu större pengar än tidigare. Att köpa låtkataloger av globalt stora artister har varit det vanligaste.

Nu handlar det om en annan väg, om än med samma mål. Conni Jonsson, grundare av världens tredje största privat equity-bolag, EQT (börskurs EQT), talar hos Bloomberg om en ny, djärv satsning.

Pophouse Entertainment Group, ett bolag Jonsson var med och grundade för ett decennium sedan, har just köp licensrättigheterna till ”Mamma Mia” från Björn Ulvaeus.

Ulvaeus, även han medgrundare till Pophouse, var med om att skapa den ursprungliga ”Mamma Mia The Party” i Stockholm.

Tre kontinenter till

Nu har man planer på att få showen på scen i Australien, USA och Japan.

Förhoppningen är att återupprepa succén med Abba Voyage, showen i London med Abba-avatarer som hittills setts av över två miljoner människor sedan premiären 2022.

Nysatsningen kommer när musikbranschen befinner sig i en brytpunkt.

ANNONS

Skivbolag försöker få ordning på bokslutet via streaming och private equity-företag funderar på vad de ska göra med de låtkataloger de lade miljarder på under pandemiåren.

ANNONS

Senaste nytt

Tuff bransch

Conni Jonssons EQT förvaltar 273 miljarder dollar, och som styrelseordförande är Conni Jonsson välmedveten om hur svårfinansierad delar av musikbranschen är – och hur jakten på vinst kan spolieras.

London-noterade Hipgnosis Songs Fund är den senaste investeraren i branschen som går på knäna.

Fonden, som förköpt sig på bland annat Shakiras och Neil Youngs låtkataloger, köps nu av Blackstone för 1,6 miljarder dollar.

Tiotal artister

Strategin är få ut så mycket pengar som möjligt ur låtkataloger, är ändå vad Pophouse siktar på.

Förutom Abba har Pophouse slutit avtal med dödsboet efter Avicii, Kiss och 80-talsikonen Cyndi Lauper.

Conni Jonsson vill ta rygg på Björn Ulvaeus nätverk och expertis och bygga en portfölj med tiotalet globala artister, där man tar Abba-verktygslådan vidare genom biopics, allsång eller något helt nytt.

ANNONS

Förhoppningen är att det sedan ska öka värdet på låtkatalogerna.

“Folk har börjat se vad man kan göra med immateriella rättigheter om man kontrollerar rätt rättigheter”, säger Jonsson.

Kan vara klart i år

2022 rapporterade Bloomberg att Pophouse planerade att dra in 750 miljoner euro till en ny, musikspecifik private equity-fond.

Den processen väntas gå i mål mot slutet av 2024, även om Conni Jonsson inte vill kommentera saken.

Skulle så ske, kan vi i alla fall räkna med en sak.

Blir det allsång på nästa bolagsstämma börjar den med ”Money, money, money” och slutar med ”Thank you for the music”.

Läs mer:

Nu har Abba flippat ut helt. Dagens PS

ANNONS

Abba-låten som ledde till konkurs. Dagens PS

Riskkapitalister hotar fly Sverige. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS