Abba-avatarerna blev en sådan hit att Björn Ulvaeus fick blodad tand. Nu har hans bolag Pophouse köpt hårdrocksbandets låtkatalog och varumärke.
Abba-Björn gör AI-avatarer av rockbandet Kiss
Mest läst i kategorin
“You wanted the best? You got the best!”
Eller ja, “second best” kanske det blir framöver.
Medlemmarna i amerikanska hårdrocksbandet Kiss har nämligen slutat turnera.
Istället gör man som Abba och turnerar framöver i form av AI-avatarer, skriver BBC.
Läs mer: AI: Det finns risker men stor potential om vi gör rätt. Dagens PS
Kiss-grundarna med på ett hörn
Det legendariska bandet har sålt hela sin låtkatalog och varumärket till ingen mindre än Björn Ulvaeus bolag Pophouse.
Beloppet landar på över 300 miljoner dollar, motsvarande 3,2 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.
Kiss-grundarna Gene Simmons och Paul Stanley kommer också ha ett finger med i utvecklingen av den AI-genererade show som nästa generations fans ska kunna headbanga till.
Missa inte: Kan svenska AI-bolaget hitta nästa stora megastjärna? Dagens PS
Senaste nytt
Då åker “Kiss” ut på turné
“Vi har alltid brutit ny mark inom populärkulturen… Det Pophouse gör är att bryta regler”, säger Simmons enligt Variety.
Den första helt digitala konserten med bandet ska lanseras år 2027.
Vidare planerar Pophouse också en film och en storskalig “Kiss-upplevelse”, enligt TT.
Läs mer: Amazon fortsätter plöja in pengar i Open AI:s största rival. Dagens PS
Så mycket kostade Aviciis låtar
Pophouse, som grundades av Ulvaeus och investmentbolaget EQT (börskurs EQT), har köpt välkända musikrättigheter på löpande band.
Bolaget har tidigare förvärvat Swedish House Mafias och Cindy Laupers låtkataloger.
Svenske houseikonen Aviciis katalog ska ha kostat Pophouse 1 miljard kronor, skriver Dagens Industri.
Pophouse driver också en rad verksamheter i underhållningsbranschen, bland annat museet Avicii Experience, Abba-museet och föreställningen Mamma Mia The Party.
Så många chefer vill ersätta dig med AI
Att maskiner ska ersätta den mänskliga arbetskraften är ingen ny noja. I takt med AI:s utveckling har rädslan dock blivit mer påtaglig.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.