Den globala fraktkrisen biter sig fast efter pandemin. Samtidigt verkar problemen med halvledare och brist på elektricitet kvarstå längre än väntat. Bank of America har valt ut 13 globala aktier som går bra i det här läget.
13 aktier som gynnas av fraktkrisen
Mest läst i kategorin
Europastrateger på Bank of America har valt ut 13 aktier som de tror kommer att tjäna på den pågående fraktkrisen.
De globala leverantörskedjorna har drabbats av stora störningar under flera månaders tid. Anledningen är brist på personal, energi och råvaror, skriver CNBC. Det har lett till avsevärda blockeringar och produktionsproblem i hela världen som redan har slagit mot tillväxten. Nu tror en del experter att situationen kan bli ännu värre.
Men medan det stora flertalet företag och industrier kommer att missgynnas så finns det några aktörer som gynnas av bristen.
Den höga efterfrågan på en viss typ av varor kommer att gynna bland annat fraktföretag. Transportföretagen Deutsche Post DHL, Maersk och DSV står därför på köplistan.
Eftersom halvledarbristen stoppar produktionen i stora bilföretag, trots att de bara utgör en liten del av produkterna. Därför kommer halvledartillverkarna att ha goda möjligheter att förhandla upp sina priser. Det sätter ASKL, Soitec, Infineon och ASMI i ett gott förhandlingsläge.
Energibolagen Total Energies och Equinor kommer även de att tjäna på ökad efterfrågan på olja och gas.
Även företag som fokuserar på kol, aluminium och stål ligger bra till eftersom den kinesiska marknaden just nu upplever produktionsproblem. Glencore, Norsk Hydro, ArcelorMittal och Voestalpine är några av de namn som kan knipa åt sig fördelar på den marknaden.
Bank of America tror inte på någon snabb återhämtning i den ekonomiska tillväxten, eftersom den tilltäppta fraktsituationen kan maskera andra ekonomiska problem, däribland en minskad tillväxt i Kina och stigande energipriser.
Läs också:
Sex techaktier med köpläge
Halvledaraktie med 50 procents uppsida
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.