Dagens PS

Inlandsbanan: När försvaret och industrin gjorde gemensam sak

Inlandsbanan passerar fantastisk natur
Bakom Inlandsbanans tillblivelse stod försvaret och industrin. I dag, efter många års dekadens, är det åter dessa två som vill rusta upp banan igen. (Foto: Inlandsbanan)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 apr. 2024Publicerad: 26 apr. 2024

Nyheten att försvaret åter vill satsa på Inlandsbanan är historiskt sett förståelig. Det var nämligen de som såg till att den byggdes.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag talar vi ofta om Göta kanal som Sveriges mest imponerade infrastrukturella byggprojekt. Och visst, att med spadar och hackor gräva ett farbart dike från Vänern i väster till Mem i öster, är en fantastisk insats.

Men det finns faktiskt ett till svenskt megaprojekt som förtjänar att lyftas fram mer än det görs.

Initiativet till det som vi i dag kallar Inlandsbanan var delat.

Näringslivet såg ett syfte i att Svegs inland skulle kunna låsas upp affärsmässigt med en järnväg från norra Norrland ned till Vänern.

Inlandsbanan byggs.
Rallarna som byggde Inlandsbanan levde ett hårt liv med långa arbetsdagar och ett oerhört slitande arbete. (Foto: Järnvägsmuseet)

Näringslivet var dock inte ensamma i intresset. Den allt mer oroliga situationen nere i Europa i början av 1900-talet, gjorde att försvaret även hade intresse i en inre stambana, som komplement till stambanorna utefter kusterna.

Beslut till ny bana

Riksdagen uppvaktades, och 1907 kom ett första beslut att bygga den första delen av banan, som under de kommande 30 åren sakta men osäkert skulle växa till sin fulla längd – 1 296 kilometer.

ANNONS
Brobygge på Inlandsbanan
Det var stora växlingar i naturen som banan skulle dras igenom och förbi. Som bron som här byggs över Stora Lule älv. (Foto: Okänt)

Att skapa och bygga ett mastodontprojekt som Inlandsbanan kom att kräva både tid, pengar och politiskt mod. Sträckorna delades upp där staten kom att bygga vissa bitar och privata järnvägsbolag andra delar.

Sträckningen beslutades bli mellan Kristinehamn i syd och Gällivare i norr. Ett bygge som skulle gå igenom skogar, över myrar, runda berg och korsa dalar. Problem fick hitta sina lösningar vartefter de dök upp.

Sikås station
Det var ju inte bara själva banan som skulle byggas. Kring den skulle också stationshus, perronger, lokstall och annan byggnation byggas. Som till exempel stationshuset i jämtska Sikås. (Foto: Vykort)

Den första sträckan som började byggas var mellan Ulriksfors och Östersund. Första spadtaget togs 1907 och fem år senare, olympiaåret 1912, kunde sträckan öppnas.

ANNONS

Senaste nytt

Byggdes etappvis

Under de kommande tre decennierna byggdes det lite här och där. Delsträcka efter delsträcka öppnades i takt med att förutsättningarna möjliggjorde det.

Dagen som hela projektet väntade på var när spåren någonstans under sträckningen skulle mötas. Detta skedde till slut 1937 i den lilla orten Kobdalis, där också en högtidlig invigningsceremoni hölls den 6 augusti samma år.

ANNONS
Här möttes norra och södra banan.
I Kobdalis möttes den norra och södra banan. Det talar den stora resta minnesstenen tydligt om för oss idag. (Foto: Inlandsbanan)

Det var fest och jubel.

Kronprins Gustaf Adolf fick äran att klippa bandet över mötesplatsen. Sverige kunde nu stoltsera med att ha en kanal i ost-västlig ritning och en järnväg i nord-sydlig riktning. Gemensam mötesplats för dessa två transportleder var vid Kristinehamn vid Vänerns strand.

Statligt ägd

Bit för bit löste staten in de privatägda delarna av banan så att den vid invigningen 1937 var helt och hållet statligt ägd.

Invigning av Inlandsbanan med kronprinsen närvarande.
Den 6 augusti 1937 var det dags att inviga banan i mötesorten Kobdalis. I mitten längst fram kronprinsen Gustaf Adolf som fick äran att hålla i invigningssaxen. (Foto: L. Wästfelt/Järnvägsmuseet)

Persontrafiken, som faktiskt kom att bli banans huvudsakliga nytta, kom att stiga på banan fram till 1960-talet. Trafiken sköttes av lokala bolag som skötte persontågen på “sina” sträckor.

Blev ingen industri-succé

ANNONS

Förhoppningen om att järnvägen skulle öppna upp Sveriges inland för ytterligare industriell etablering, kom emellertid på skam.

Det blev ändå för krångligt med frakten och att få folk att flytta dit där eventuella satsningar skulle kunna ha gjorts.

Den viktiga turist-trafiken
Intresset för banan har bland annat hållits vid liv med hjälp av den till stor del ideella turisttrafik som körts. Här passerar Vildmarkståget Storstupet strax norr om Orsa. (Foto: Jan Mark/Inlandsbanan)

Med tiden föll intresset för att hålla igång banan i hela dess sträckning. Trafiken minskade bit för bit, och 1990/1991 skars trafiken ned till följd av ett socialdemokratiskt sparförslag.

Men trots den vikande trafiken och det minskade intresset lades 1992 propositionen ”den nya Inlandsbanan” fram, som till slut resulterade i att det kommunalägda bolaget Inlandsbanan AB, IBAB, bildades , så att gods- och turisttrafiken kunde fortsätta.

Kommunägd idag

I dag ägs bolaget av de kommuner i vilka Inlandsbanan passerar.

Uppdraget är tydligt – att sköta och underhålla banan i dess helhet till framtiden.

ANNONS
Godstrafik på banan.
I dag ökar intresset för banan igen. Både när det gäller miljövänlig godstransport samt de militära syften som ser banan som en viktig led för ett Sverige i krig. (Foto: Inlandsbanan)

Efter Sveriges Nato-inträde har också intresset för Inlandsbanan ökat igen. Nu som då är det åter försvaret som ser nyttan av att banan finns redo – om Sverige skulle prövas i en utsatt politisk situation.

Så framtiden för Inlandsbanan känns i dag nästan lika ljus som för Göta kanal. Och det intresset och den uppmärksamheten kan absolut detta magnifika svenska Infrastrukturprojekt vara värt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS