Dagens PS

Flaskan som löser alla tjuriga problem

Undermedlet 5-56
Det är näst intill ett måste att ha en flaska 5-56 stående hemma. För när det kärvar så löser ju faktiskt den magiska sprayen det mesta. (Foto: CRC)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 03 maj 2024Publicerad: 03 maj 2024

Fiskarna i Kalifornien hade problem med rosten i den salta miljön. Några påhittiga herrar började blanda ett hjälpmedel som de kallade 5-56….

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Havet ger och havet tar. En gammal sanning för de som arbetar nära, på och vid havet.

Att ha havet som arbetsplats kostar på. Havet kan ge inkomster men det tar också sina offer i olyckor, drunkningar och haverier.

Men det tar också sina offer långsamt. Den salta miljön som det bjuder på, äter långsamt men bestämt på allt som människan bygger upp i dess närhet.

Är det inte vågorna som ständigt sliter på allt som står i vattnet, är rosten ett evigt elände.

Ett vackert fiskeläge i Kalifornien.
Fisket till havs i det salta vattnet slet på både utrustning och manskap. Något måste göras… (Foto: Visit california)

Fiskarna i de små fiskelägren i Kalifornien var bara några som gnällde över allt som rostade fast under deras tid till havs. Förskruvningar gick inte att få upp. Muttrar fastnade och fiskeredskapen blev med tiden svåra att hantera.

Gnället väckte ett intresse hos Norman Larson och en kamrat i slutet på 1950-talet. Två driftiga lokala entreprenörer som hörde problemen för fiskarna och såg här en möjlighet att hitta en lösning.

Dåligt med tid

ANNONS

Egentligen var det tiden som var den trånga sektorn och bristen på densamma som skapade fiskarnas bekymmer.

Att olja in alla förskruvningar och delar som behövde skyddas mot saltvattnet – det var en metod som fungerade. Bekymret var bara att det måste ständigt göras preventivt, och tiden till det fanns ofta inte.

Gammal 5-56-dunk
Längst ned står det att du inte ska svälja 5-56, och det rådet ska du nog lyda. Men bortsett från just det, går medlet att använda till det mesta. (Foto: eBay)

Problemet måste alltså hitta sin lösning i andra ändan – när skadan redan var skedd. Botemedlet måste alltså kunna tillföras i efterhand, och då fungerade inte längre oljans egenskaper för ändamålet.

Det nya medlet måste alltså vara lättflyktigt, kunna tränga in ordentligt i minsta utrymme, skydda mot rost och helst också smörja konstruktionen.

ANNONS

Senaste nytt

Blandade och blandade

De båda herrarna började blanda olika vätskor och provade, provade och provade. Till slut började de närma sig en vätska som hade alla de egenskaper som behövdes.

Vätskan de nu hade blandat fram och som de var nöjda med, bestod av inte mindre än fem (5) olika ingredienser, som de köpte från olika leverantörer.

ANNONS

Intresset för den nya rotlösares tog fart då den verkligen fungerade precis för det som fiskarna behövde den till.

Efterfrågan ökade och de fem-(5)-gallons-dunkar som smörjmedlet först hade sålts i, blev snart för små.

5-56 passade bilindustrin perfekt.
Snart spred sig kunskapen om undermedlet 5-56 till allt fler branscher än bara fiskenäringen. Bilindustrin är bara ett bra exempel. (Foto: eBay)

Produktionen var tvungen att växa och det snabbt.

Istället för de små-leveranser av de fem ingredienserna som de hittills beställt, köptes det in en tankbil som rymde 6000 gallons (22 712 liter) för att åka runt och hämta hem ingredienserna och blanda dem direkt i tankbilen.

Namnet byggdes ihop

Här någonstans föddes också namnet på den nya smörjmedlet. Men fem (5) leverantörer, fem (5) gallons-dunkar och en lastbil med kapacitet på 6000 (6) gallons, statens namnet 5-56 ihop.

En världssuccé var född och den 6 oktober 1958 bildades bolaget CRC (Corrosion Reaction Consultants) för att tillverka och sälja det fantastiska smörjmedlet.

ANNONS

Och resten – ja det är historia.

Läs också gärna om varför Sverige är ett toppland när det gäller patent. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS