Dagens PS

Framtidens flygplan – diamantformad med hål i vingarna

Nya X-65 ska testflygas nästa sommar.
Nya X-65 ska testflygas nästa sommar. (Foto: Aurora Flight Sciences)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 26 apr. 2024Publicerad: 26 apr. 2024

Framtidens flygplan utan rörliga delar på utsidan. Är det möjligt? Nu pågår utvecklandet av X-65 – som genom hål i vingarna använder sig av aktiv flödeskontroll.

ANNONS
ANNONS

Det är ett statligt amerikanskt projekt som har pågått i fyra år, som Boeing var med och utvecklade designen från början.

Nytt flygplan med smidig design

Nu utvecklas prototypen för fullt.

Nya X-65 saknar helt rörliga flygplansdelar på utsidan – vilket gör designen smidigare och lättare, samtidigt som prestandan förbättras avsevärt.

Det är Aurora Flight Sciences, ett Boeing-bolag, som har ansvar för att ro projektet i hamn.

AFC-systemet har tryckluftstrålar i 14 “effektorer” för att forma luftflödet över X-65:s yta – som därigenom kontrollerar flygplanets rörelser.

ANNONS

Senaste nytt

Diamantformade vingar med hål i

“X-65 är en teknikdemonstrator och dess distinkta, diamantliknande vingform är designad för att hjälpa oss att kunna maximera AFC i fullskaliga tester i verkligheten”, säger Richard Wlezien, som ser över projektet.

ANNONS

Den förarlösa prototypen kommer ha ett vingspann på omkring nio meter, väga drygt tre ton och nå en topphastighet på runt 860 kilometer i timmen, berättar Robb Report.

X-65 är diamantformad med hål i vingarna.
X-65 är diamantformad med hål i vingarna. (Foto: Aurora Flight Sciences)

Testflygas nästa sommar

När X-65 är färdigbyggd kommer den börja testflygas, vilket ser ut att ske sommaren 2025 i amerikanska delstaten Virginia.

Testflygningarna kommer visa Aurora Flight Sciences hur AFC-tekniken kan användas inom andra områden i framtiden, och “revolutionera både militära och kommersiella flygplan”.

Även Kevin Uleck, en av cheferna på Aurora Flight Sciences, har stora förhoppningar på den nya tekniken med stora hål i flygplansvingar – utan rörliga delar.

“X-65 har potentialen att förändra framtiden för flygplansdesign”, säger han.

X-65 kan innebära en framtid där flygplanen inte har några rörliga delar på utsidan.
X-65 kan innebära en framtid där flygplanen inte har några rörliga delar på utsidan. (Foto: Aurora Flight Sciences)
ANNONS

Läs även:

Världens största flygplan – som tolv Jumbojet. Dagens PS

Boeing skrotar 747 – “Queen of the Skies”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS