Dagens PS

Ellastbilar alltför dyra för åkerierna

Svenska Einride och Postnord gör Norge elektriskt
Allt fler bolag satsar på ellastbilar, problemet är att många kanske inte har råd med fordonen. Foto: Einride
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 18 juli 2023Publicerad: 18 juli 2023

Det byggs ut nya laddplatser för ellastbilar som ska inta våra vägar i allt större utsträckning. Det finns dock en viktig detalj som kan göra så att omställningen halkar efter. Priset – där många åkerier kanske helt enkelt inte har råd att investera i dyra ellastbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fram till nästa höst ska 50 nya laddplatser för ellastbilar finnas på plats runt om i Sverige enligt Energimyndigheten. Så det är inte längre laddplatserna som är det stora problemet, som tidigare var fallet. När allt fler bolag vill hänga på det elfordonsrace som har startat inom transportbranschen så är det istället priset som kan slänga grus i maskineriet, skriver Svenska Dagbladet.

Dyrt med ellastbilar

Det kan bli tufft för åkerierna att helt plötsligt behöva betala så mycket mer för sina lastbilar, där det normalt rör sig om runt 1,5 miljoner kronor för en diesellastbil, att jämföra med 4 miljoner kronor för en ellastbil. Den allt saftigare prislappen kommer samtidigt som stigande räntor och inflationen redan gör livet betydligt hårdare för många åkerier.

“Chaufförerna älskar att köra med elbilarna. Men de ekonomiska kalkylerna går inte ihop”, säger den näringspolitiske experten Anders Josephsson.

Läs även: Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare

Läs även: Amazon investerar 11 miljarder i ellastbilar i Europa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS