Det byggs ut nya laddplatser för ellastbilar som ska inta våra vägar i allt större utsträckning. Det finns dock en viktig detalj som kan göra så att omställningen halkar efter. Priset – där många åkerier kanske helt enkelt inte har råd att investera i dyra ellastbilar.
Ellastbilar alltför dyra för åkerierna
Mest läst i kategorin
Fram till nästa höst ska 50 nya laddplatser för ellastbilar finnas på plats runt om i Sverige enligt Energimyndigheten. Så det är inte längre laddplatserna som är det stora problemet, som tidigare var fallet. När allt fler bolag vill hänga på det elfordonsrace som har startat inom transportbranschen så är det istället priset som kan slänga grus i maskineriet, skriver Svenska Dagbladet.
Dyrt med ellastbilar
Det kan bli tufft för åkerierna att helt plötsligt behöva betala så mycket mer för sina lastbilar, där det normalt rör sig om runt 1,5 miljoner kronor för en diesellastbil, att jämföra med 4 miljoner kronor för en ellastbil. Den allt saftigare prislappen kommer samtidigt som stigande räntor och inflationen redan gör livet betydligt hårdare för många åkerier.
“Chaufförerna älskar att köra med elbilarna. Men de ekonomiska kalkylerna går inte ihop”, säger den näringspolitiske experten Anders Josephsson.
Läs även: Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare
Läs även: Amazon investerar 11 miljarder i ellastbilar i Europa
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.