Fram till nu har det varit skrivit i stjärnorna vad världens ledande sociala nätforum Facebook drar in i annonsintäkter i Sverige. Totalt är marknaden för digital reklam värd 15,7 miljarder kronor, uppger Breakit med hänvisning till siffror från Institutet för reklam- och mediestudier.
Facebooks hemliga pengar i Sverige
Mest läst i kategorin
Sajten konstaterar att Facebook brukar utmålas för att vara “de svenska mediernas huvudfiende” när det gäller kampen om reklampengar på nätet. Samtidigt avslöjar inte Facebook hur stor omsättningen är. Men enligt Breakits beräkningar sprängde det sociala nätverket miljardvallen i Sverige i fjol.
“Facebook drog då in uppskattningsvis drygt 1 miljard kronor i Sverige”, skriver Breakit, en uppgift som Facebook varken bekräftar eller dementerar.
Enligt artikeln har Facebook långt kvar till sökjätten Googles omsättning i Sverige – den är minst 4,5 miljarder kronor, framgår det.
Totalt fick Facebook in 26,9 miljarder dollar i annonsintäkter 2016 medan Googles annonsintäkter – allt enligt Breakit – uppgick till 79,3 miljarder dollar globalt.
MISSA INTE: Svensk bakom topphemlig plan att krossa Facebook >
LÄS ÄVEN: Facebook expanderar i Norden >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.