Wall Street Journal var först med att rapportera att Facebook upptäckt ett fel i hur den enorma sociala mediet har redovisat statistik för dess videoannonsering som man vurmat för de senaste åren.
Mediebolag rasar efter Zuckerbergs pinsamma miss
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Engagemanget för videoannonseringen, vars lavinartade ökning Facebook stoltserat med, har i vissa fall blåsts upp med så mycket som 80 procent, skriver tidningen. Anledningen är att man råkat exkludera alla spelningar vars varaktighet understigit 3 sekunder från den totala genomsnittsstatistiken, skriver Business Insiders Matt Rosoff och citerar WSJ.
LÄS VIDARE: Facebook exaggerated video views to advertisers >
Nog är det pinsamt för Facebook och Mark Zuckerberg att man under lång tid jublat över falska siffror. Men i en artikel av BI-kollegan Lara O’Reilly skriver reportern om ”varför det inte är lika illa som det verkar”. >
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS