Det säger Justin Osofksy, Facebooks chef för global verksamhet, efter händelsen i söndags.
Facebook ångerfull efter mordfilm
Mest läst i kategorin
En videofilm som visade hur en man i Cleveland, Ohio i USA, skjuter ihjäl en annan man på nära håll låg då ute i två timmar innan Facebook agerade.
Klippet har väckt liv i debatten om Facebooks ansvar för filmer och bilder som sprids via det sociala nätverket.
Det är Recode som berättar om den nya kritiken mot Facebook och om Justin Osofksys version av det som hänt.
Han hävdar att det dröjde en timme och 50 minuter innan Facebook fick en första rapport om mordfilmen, men i själva verket slog en användare larm redan efter 20 minuter från det att filmen laddats upp, mördaren erkänner då på Facebook Live-video att han genomfört mordet, skriver Di Digital med hänvisning till Recode.
I en tredje video som lades ut på Facebook deklarerar den misstänkte mördaren sina planer på att mörda offret, dock fick inte Facebook någon rapport om den filmen från någon användare utan klippet upptäcktes först efter mordet, framgår det av artikeln.
“Justin Osofksy öppnar nu för att Facebook kan börja använda sig av artificiell intelligens (AI) för att snabbare plocka bort opassande material och hindra folk från att dela vad som kallas ”grafiska delar” av en video”, skriver Di Digital och berättar att Facebookskaparen Mark Zuckerberg redan i februari flaggade för att den tekniken kan komma att tillämpas för att spåra opassande material.
MISSA INTE: Facebook tvingas göra en pudel >
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.