Slår ner pålarna i Sverige. Kan krossa Schibsteds vinstmaskin.
Expert: Facebook kan slakta Blocket
Mest läst i kategorin
Det här uppger Di Digital och berättar att Facebooks köp- och säljplattform Marketplace gör entré på den svenska marknaden och i 16 andra andra europeiska länder “under de närmsta veckorna”.
Tidningen beskriver marknadsplatsen, som redan utmanar amerikanska Craigslist och Ebay, som “en Blocketdödare”.
Facebookanvändare och användare av meddelandetjänsten Messenger får gräddfil och kan nyttja Marketplace gratis för att köpa och sälja varor som fotas av och laddas upp på marknadsplatsen, framgår det, liksom att de får möjlighet att vända sig till ett specifikt område genom ett geografiskt filter – på samma sätt som på Blocket alltså.
Marketplace har funnits i länder som USA, Australien och Storbritannien sedan hösten 2016.
“De flesta tittar på varor inom ett visst avstånd men det beror också på hur tätbefolkat området är. De flesta träffas också personligen för att genomföra affären och meddelar sedan oss att transaktionen har skett”, säger Facebooks produktchef Deborah Liu, uppger Di Digital.
Fram till nu dominerar Schibstedägda Blocket marknaden i Sverige och omsatte enligt artikeln 913 miljoner kronor i fjol, varav drygt hälften (471 miljoner kronor) räknades hem som vinst.
Under 2015 och 2016 sjönk Blockets tillväxt, enligt Di Digital, men sajten hade ändå över fem miljoner unika besökare i veckan förra året, vilket gör den till en av landets mest besökta sajter.
Nu kan Facebooks Marketplace, som är gratis, komma att tvinga Blocket att ta bort avgifterna för att lägga ut en annons, enligt en källa med insyn i branschen.
I Norge finns sedan 2014 en annonstjänst som är gratis, Finn.no, som enligt Di Digital är “Schibsteds norska motsvarighet till Blocket”.
Facebooks Marketplace väntas nu bidra till att pressa priserna på marknaden.
“Även en halvhjärtad insats från Facebook skulle kunna förändra den digitala svenska köp– och säljmarknaden radikalt. Lukrativa Blocket kommer antagligen tvingas till eftergifter”, skriver Di Digitals Björn Wallenberg och tillägger:
“För ägarna Schibsted är det inga goda nyheter att få sällskap på marknaden av världens största sociala nätverk.”
Björn Wallenberg utesluter inte att vinstfesten för Sveriges köp- och säljsajter kan vara över.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.