Tidningen Chef skriver med hänvisning till Fast Company om hur du bör hantera medarbetare som klagar.
5 tips: Så hanterar du gnäll
Mest läst i kategorin
Tipsen går i korthet ut på:
1) Ta reda på vad som är fel, gå till botten med behovet.
2) Försök fokusera på nya insikter och perspektiv att se på saken.
3) Fråga den som klagar om hur han eller hon skulle vilja lösa problemet, om det går att hitta någon lösning den vägen.
4) Ta humorn till hjälp, anklaga inte.
5) Byt ämne. “En teknik som lärs ut inom mediaträning är den så kallade bryggan – som när en fråga ställs uppmanar till ett svar som bekräftar frågeställaren och sedan flyttar fokus: ‘Bra att du lyfter frågan! Jag har inget svar men en del tankar kring det – låt mig dra dem för dig'”, skriver Chef med hänvisning till Fast Companys coach.
LÄS MER: “Fem sätt att handskas med gnällspikar på jobbet” ›
LÄS URSPRUNGSARTIKELN: “6 Ways To Deal With Chronic Complainers” ›
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.