Dagens PS

Så marknadsför du dig i sociala medier

Hur man använder sociala medier för att bygga kundlojalitet är ett av ämnena i detta avsnitt av PS-podden. Inspelningen gjordes live på Hotell Rival i Stockholm för några veckor sedan. (Foto: TT)
Hur man använder sociala medier för att bygga kundlojalitet är ett av ämnena i detta avsnitt av PS-podden. Inspelningen gjordes live på Hotell Rival i Stockholm för några veckor sedan. (Foto: TT)
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter
Uppdaterad: 22 nov. 2017Publicerad: 22 nov. 2017

DagensPS krönikör Nina Jansdotter visar vägen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En hel del som jobbar med marknadsföring har glädjande nog förstått att det gäller att vara social i sociala medier om man vill nå ut, och att det inte fungerar så väl att bomba på med annonsliknande inlägg om man vill nätmingla med många.

Alla som företräder företag i sociala medier och på nätet överlag har dock ännu har fattat grejen med att det bästa sättet att skapa ett varumärke är att låta människorna bakom affärsidén bära fram företaget genom sina personligheter, värderingar och passioner. Att det är det som verkligen säljer. Vi vill göra affärer med andra människor och inte med logotyper och tillrättalagda broschyrer med buzzwords.

Vi är nyfikna på människor, helt enkelt. Vi är sociala varelser som hänger i sociala medier. Vi vill bli berörda. Vi vill lära oss nya saker.

Personligen är jag en kunskapssökande människa så när jag känner att jag lär mig något så gillar jag ofta det inlägget. Sedan kan lärandet ske på många olika sätt.

Det kan vara en konkret tipslista, en film med ett budskap som väcker mitt intresse eller en krönika som har en oväntad twist på slutet. Sättet är många men som sagt kunskap är guld värt för mig så när någon delar sina kunskaper och erfarenheter på ett inspirerande sätt så kommenterar jag gärna detta.

Rena marknadsföringsinlägg scrollar jag oftast bara förbi.  Ibland förvånar det mig att det verkar finnas så stora marknadsföringsbudgetar och så lite känsla och finess för var någonstans det är som företaget gör sin marknadsföring.

Då är det bättre att anpassa sitt sätt att kommunicera till det sättet som bättre passar i “vardagsrummet” på den plattform du postar inlägg. Följ heller inte för mycket John utan skapa ett unikt sätt att kommunicera som passar er. Sedan kan man absolut inspireras av andra men det blir konstigt om man inte har någon egen ton i det som man skriver. Det gäller både enskilda personer såväl som företag.

Fem konkreta tips för mer framgång i sociala medier:

1. Självkännedom är bra som grund när du nätverkar och marknadsför dig i sociala medier. Vem är du? Blicka inåt först innan du kommunicerar utåt.

ANNONS

2. Bli klar över vad du har för syfte. Tydliggör detta innan du skapar en mer konkret strategi.

3. Var generös. Ha mer fokus på vad du kan ge istället för vad du vill ha ut. Bjud på dig själv och din kompetens.

4. Skapa dialog. Dialoger är mycket mer intressanta än att bara bombardera ut annonsliknande inlägg. Tänk på att merparten av dina inlägg gärna få vara av social karaktär.

5. Skaffa positiva förebilder. Vem är riktigt vass på att nå ut på ett bra sätt via sociala nätverk.

Följ i deras fotspår men på ditt eget sätt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]