Dagens PS

Krönika: Så ringer du "kalla samtal"

Våga lyfta luren och ringa det där "kalla samtalet"
Våga lyfta luren och ringa det där "kalla samtalet"
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter
Uppdaterad: 05 juni 2017Publicerad: 05 juni 2017

Oavsett om du är företagare, chef, proffsnätverkare eller söker jobb är det bra att lära sig ringa så kallade kalla samtal. Skillnaden mellan ett varmt och kallt samtal är att ett samtal är varmt när du redan haft någon kontakt med personen du ringer eller har en referens som har kopplat ihop er och kan gå i god för dig.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När du ringer ett kallt samtal vet inte personen vem du är och du känner heller inte honom eller henne men du måste ändå sälja in dig på kort tid på telefonen. Här ger managementkonsult Lars Olofsson, som har lång erfarenhet av försäljning, sina bästa tips:

1. Börja träna
Konfrontera din rädsla. Det går att träna upp förmågan att ringa kalla samtal även om du tycker att det är väldigt läskigt. Det finns inga genvägar – det är bara att sätta igång och träna. Trösten är att det ofta går lättare efter hand, som du förstår. I värsta fall får du ett nej eller att personen blir lite sur för att du stör.
Och det ju inte så farligt, egentligen.

2. Sälj inte för mycket på telefonen
När det är ett möte du vill få till med personen är det just det du ska fokusera på och inte falla i fällan att börja sälja in annat direkt via telefonen. Fokusera därför på att få presentera dig; att det är målet med ditt samtal.

3. Gör listor
Ring flera samtidigt. Gör listor på företag och kontaktpersoner du är intresserad av att träffa. När du har listan färdig sätter du igång och ringer samtal efter samtal så att du får momentum på ditt ringande. Annars är risken att det blir för splittrat.
Du letar lite, du ringer ett samtal och så vidare. Se till att komma i flow och jobba fokuserat med varje uppgift. Ringer du ett samtal är risken att det är lika jobbigt varje gång innan du kommer igång. Det är just uppstarten när du ska lyfta luren som brukar vara den jobbigaste fasen. Fastna inte för länge med att få ihop den perfekta listan – den finns inte!

4. Lär dig hantera ett nej
I de flesta fall när man jobbar med försäljning av något slag blir det många nej. Duktiga säljare vet att ju fler nej det blir, desto större chans är det att det till slut blir ett ja. Om du inte frågar är svaret alltid nej, så ju fler gånger du vågar fråga, desto mer ökar dina chanser att det blir ett möte, vilket är ditt mål.
Det finns oftast inga genvägar. Försök att inte ta nej så personligt. Det kanske inte finns behov av din kompetens för tillfället och då kan du ändå fråga om du får skicka ditt CV för senare behov. Det händer ofta att rekryterare har sparat CV:n för att senare, när det är bättre tajming, återkomma till den trevliga personen som ringde och presenterade sig.

5. Skaffa förebilder
Fråga andra som är duktiga på att ringa kalla samtal hur de gör. Vad har de för knep och mental inställning när de lyfter luren?
Sedan måste du hitta ditt eget sätt, men det är alltid bra att bli inspirerad av proffs.

LÄS FLER TEXTER AV KRÖNIKÖREN:

Krönika: Så lyckas du på mingel och i sociala medier  >

Krönika: Så laddar du skarpt läge  >

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

Nina Jansdotter
Nina Jansdotter

Beteendevetare och en av landets mest kända karriärcoacher.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]