Supersvensk i skandal - snuvas på jätteaffär
Mest läst i kategorin
Ett videoklipp som publicerades i januari i år på den framgångsrike svensken Felix ”Pewdiepie” Kjellbergs Youtube-kanal har fått många att reagera med ilska. Nu har Wall Street Journal konfronterat bolaget bakom supersvensken, Maker Studios som ägs av Disney, vilket har fått jätten att dra sig ur samarbetet omedelbart.
”Trots att Felix har fått följare genom att vara provocerande och respektlös har han helt klart gått för långt i det här fallet och videon är olämplig”, säger en taleskvinna för Maker Studios till den amerikanska affärstidningen.
I klippet i fråga prövar den svenske 27-åringen den nya tjänsten Fiverr i vilken man kan betala människor för att göra ”bisarra saker” framför en kamera, skriver TT. ”Pewdiepie” ska ha uppmanat två indiska män att skriva texten ”död åt alla judar” på en skylt. Det hela var ett skämt som tagits ur sitt sammanhang, menar svensken, som snabbt bad om ursäkt för det inträffade.
”Jag är ledsen, trodde inte att de skulle göra detta”, säger han i videon, enligt WSJ som citeras av TT.
Men oavsett avbön var skandalen ett faktum och Felix Kjellberg har kritiserats hårt för inslaget. Wall Street Journal skriver att klippet bland annat har hyllats av en nazistisk sajt i USA.
Exakt vad affären med Disney är värd, eller vad det brutna kontraket innebär för Kjellbergs framtid, är ännu oklart. När nyheten om den unge svenskens guldkantade kontrakt kom för snart ett år sedan skrev technyhetssajten Breakit att samarbetet skulle betyda rejäla klirr i kassan för svensken.
”Efter gårdagens affär är Felix Kjellberg nu redo att börja håva in de riktigt stora pengarna på sitt kändisskap”, skrev Breakit då.
Pewdiepie är i dag Youtubes största stjärna med över 50 miljoner följare.
MISSA INTE: Tjänar 63 miljoner – vräks från sitt hem >