Klädmärket Boomerang har gått i konkurs efter 40 år. “Det känns fruktansvärt”, säger vd:n.
Svenska klädmärket Boomerang i konkurs
Mest läst i kategorin
Formellt inleddes konkursen den 4 januari, enligt en uppdatering hos Allabolag.
“Vi har drivit verksamheten på en marknad som har förändrats i en allt högre takt, där vi tyvärr inte klarat att anpassa våra strukturer och processer tillräckligt snabbt för att kunna skapa en långsiktigt lönsamhet. Därför har vi tvingats ansöka om konkurs”, skriver bolaget på företagets hemsida.
Boomerang har sedan 2012 rasat brottats med vikande resultat och 2016 noterade klädmärket ett bottenår med 31 miljoner kronor i förlust och en omsättning på 137 miljoner kronor.
Och trots ansträngningar med minskad personal och nya chefer har man inte lyckats vända skutan, konstaterar vd Peter Bolinder i en intervju med Dagens Industri.
”Vi har gjort allt som står i vår makt, men nu sitter vi i den här situationen /…/ Vi hoppas att få göra om det här i mindre format, men just nu har vi fullt upp med att ta hand om våra medarbetare som är chockade över det som har hänt. Det känns fruktansvärt”, säger han.