I går, måndag, skrev Dagens PS om lågprisflygbolagens långt framskridna planer på en pakt som kan komma att hota SAS. För några veckor sedan berättade vi även om Ryanairs drive med gratisresor.
Så mycket måste SAS spara
Mest läst i kategorin
Men nu handlar det om att SAS ska spara 700 miljoner kronor på tre år, vilket innebär att personalstyrkan måste skäras ned.
“I ett längre perspektiv kommer SAS att behöva effektivisera verksamheten ytterligare och då kommer vi att bli färre. Vi behöver bli färre och förenkla i administrationen. Vi behöver bli effektivare i vår tekniskt underhåll. Även där kommer vi att bli färre. Och så kommer vi att fortsätta automatisera tjänsterna på marken”, säger SAS vd Rickard Gustafson till Sveriges Radio.
Hur många som drabbas vet han inte i nuläget, säger han.
“Det måste vi gå igenom.”
Den tuffare konkurrensen är enligt SAS-chefen bakgrunden till sparkraven, bland annat har SAS för avsikt att följa efter andra flygbolag som flyttar sina baser till andra länder med lägre löner, framgår det.
SAS vinst rasar senaste kvartalet med 300 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Vinsten för det aktuella kvartalet blev knappt 600 miljoner kronor.
Enligt Rickard Gustafson levererar SAS enligt prognos och dessutom stiger passagerarantalet, det rör sig om nästan en miljon fler resenärer på helåret, säger han.
MISSA INTE: Åskan gick – SAS får betala kalaset >
LÄS ÄVEN: Rykte: Lufthansa vill köpa SAS >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.