Dagens PS

Taxiboss: Chockhöj trängselskatten

Svenska Taxiförbundet kräver att makthavarna chockhöjer trängselskatten. (Foto: TT)
Svenska Taxiförbundet kräver att makthavarna chockhöjer trängselskatten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 03 jan. 2017Publicerad: 03 jan. 2017

Svenska Taxiförbundet anser att regering och riksdag bör höja trängselskatten ordentligt om den ska fylla sitt syfte att reducera trafikens klimatpåverkan, som det var tänkt när åtgärden infördes i Stockholm 2007.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det ska vara “svårsmält” att välja bilen, menar Svenska Taxiförbundet och hävdar att trängselskatten förvandlats “från styrmedel för bättre miljö till kollekthåv för pengar till ny infrastruktur”, vilket är ett misslyckande, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.

“Konsekvensen av att koppla trängselskatten till finansiering av infrastruktur visar att det finns en målkonflikt. Om privatbilismen minskar kraftigt kommer också intäktskällan att sina, vilket enligt detta synsätt är att betrakta som ett misslyckande. Därmed kan trängselskatten inte höjas rejält så länge som den är knuten till statens och kommunernas investeringsbehov”, säger Claudio Skubla i pressmeddelandet, där kravet alltså framförs på att trängselskatten chockhöjs samtidigt som politikerna bör fokusera på att gynna taxi och övrig kollektivtrafik.

“En vanlig invändning mot taxi är att prisnivån kan upplevas som hög. Men om taxiresan kan göras snabbare, billigare och mer pålitlig, vilket den blir med minskad trängsel, blir det tydligt att taxi är en självklar del av kollektivtrafiken. Om taxi dessutom befrias ifrån trängselskatten och släpps in fullt ut i kollektivkörfälten kan kollektivtrafiken bli ett attraktivt alternativ till privatbilen”, säger Claudio Skubla.

MISSA INTE: Taxiboss rasar mot ålderskrav  >

LÄS ÄVEN: Sålde bolag för 15 Mdr – i dag kör han taxi  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]

Spela klippet

Elbilstrenden utmanas: Sverige föredrar laddhybrider 

Konsultbolaget EY har gjort en undersökning om bilköp. I den sticker Sverige och Brasilien ut. Norge går däremot mot strömmen. Som du kan se i videon ovan är dessa två länder de enda där invånarna föredrar laddhybrider framför elbilar. I Sverige minskar dessutom intresset för elbilar, trots att det ökar globalt. Varför denna skepsis mot […]