Lite drygt ett år efter lanseringen av Volkswagens kompakt-SUV, T-Roc som baseras på Golf-plattformen, lanserar nu den tyska tillverkaren en ännu mindre SUV som fått namnet T-Cross och som baseras på samma plattform som Polo.
Världspremiär för nya Volkswagen T-Cross
Mest läst i kategorin
T-Cross är en ”urban crossover” som med en längd på 411 cm är 5,4 cm längre än Polo men 12,7 kortare än T-Roc. Trots den kompakta exteriören mäter axelavståndet 256 cm vilket är endast 4 cm kortare än den större T-Roc. Det bör ge modellen ett riktigt skapligt innerutrymme. På höjden mäter T-Cross 156 cm vilket gör den 11,2 cm högre än Polo.
För att optimalt utnyttja utrymmet så är baksätet längdleds justerbart med 14 cm för antingen mer benutrymme eller större bagagevolym. Med baksätet längst bak så rymmer T-Cross 385 liter och skjuter man fram det maximalt så kan man trycka in hela 455 liter. Fäller man baksätet (60/40) så sväljer den 1.281 liter vilket är riktigt bra för en så kompakt bil.
Fronten på T-Cross har tydliga drag från både Tiguan och T-Roc. Från sidan ser man två horisontella karaktärslinjer som ger bilen en mer kraftfull utstrålning. De löper vidare till bakdelen där vi hittar en moderiktig reflexramp som spänner sig tvärs över hela bakpartiet mellan bakljusen. För att ge ett bredare intryck har man adderat en svartlackerad dekorpanel.
Interiört innehåller designpaketen en instrumentpanel med 3D-dekor, 2-färgad sätesklädsel, rattinlägg och mittkonsol i matchande färg, liksom färgmässigt avstämda fälgar och sidobackspeglar. Det finns tre färger att välja på: Black, Energetic Orange och Bamboo Garden. Den indirekta ambientebelysningen ska ge interiören en ännu stämningsfullare atmosfär.
Vid lanseringen kommer det att finnas tre direktinsprutade turbomotorer till T-Cross. De båda bensindrivna, 3-cylindriga 1,0 TSI-motorerna är försedda med bensinpartikelfilter och har en effekt på 95 respektive 115 hk. Alla versioner är framhjulsdrivna. 95 hk versionen ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och en topphastighet på 180 km/h. Den utvecklar 95 hk vid 5 500 varv/min och levererar ett maximalt vridmoment på 175 Nm vid 2 000-3 500 varv/min.
Den andra 3-cylindriga versionen av 1,0 TSI har en effekt på 115 hk och levererar sin maximala effekt vid 5 500 varv/min. Vridmomentet på 200 Nm finns tillgängligt från 2 000 till 3 500 varv/min. Denna version accelererar 0 till 100 km/h på 9,9 sekunder och har en topphastighet på 193 km/h (samma värden för både manuell växellåda och DSG-växellåda).
Starkast bland bensinmotorerna är 4-cylindriga 1,5 TSI som har en effekt på 150 hk. Detta motoralternativ kommer dock inte att finnas tillgänglig från start, utan lanseras senare under 2019. Den är utrustad med aktiv cylinderavstängning (Active Cylinder Management, ”ACT”). Beroende på den aktuella körsituationen kan detta system automatiskt stänga av två av cylindrarna tillfälligt och på så sätt sänka både bränsleförbrukningen och utsläppen betydligt.
1,5 TSI ger T-Cross en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,8 sekunder och en topphastighet på 220 km/h. Motorn levererar sitt maximala vridmoment på 250 Nm mellan 1 500 och 3 500 v/min och sin maximala effekt i varvtalsområdet 5 000-6 000 varv/min. Bland övriga finesser med denna motor kan nämnas en mappningsstyrd, fullt variabel oljepump, ett polymerbelagt vevaxellager, effektiv indirekt laddluftskylning och temperaturstyrning.
Dieselvarianten utgörs av fyrcylindriga 1,6 TDI på 95 hk som kombinerat med en manuell växellåda accelererar från 0 till 100 km/h på 12,0 sekunder (12,4 sekunder med DSG-växellåda) och ger bilen en topphastighet på 181 km/h (180 km/h med DSG). Detta motoralternativ utvecklar sin maximala effekt på 95 hk mellan 3 250 – 4 000 varv/min. Det maximala vridmomentet ligger på 250 Nm. Insprutning av common rail-typ ger mycket tyst gång.
Samtliga motorer uppfyller kraven i den senaste utsläppsstandarden Euro 6D-TEMP. De båda bensindrivna 1,0-litersmotorerna hör till Volkswagens välbeprövade motorfamilj EA211 och har ett formgjutet vevhus i aluminium.
Beroende på vilken drivlina och utrustningsnivå som väljs, läggs drivningen ut på framhjulen via en 5- eller 6-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad DSG-växellåda. Instegsmotorn (95 hk) på bensinsidan har en 5-växlad manuell växellåda. Versionen på 115 hk kombineras med en 6-växlad manuell växellåda som standard och kan som tillval fås med en högeffektiv 7-stegad DSG-växellåda.
Bensindrivna 1,5 TSI (150 hk) är som standard utrustad med en 7-stegad DSG-växellåda. Dieselmotorn 1,6 TDI kan fås med 5-växlad manuell växellåda eller en 7-stegad DSG-växellåda. Alla motorerna är försedda med start/stopp-system och kopplade till bromsenergiåtervinning.
T-Cross lanseras på den svenska marknaden under andra kvartalet 2019. Vill man förbeställa en T-Cross så går det att göra från preliminärt i december 2018. De svenska priserna är ännu inte tillgängliga men kommer att offentliggöras i samband med försäljningsstarten.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.