Som motorjournalist får jag ofta frågan vilken bil jag tycker bäst om? Den frågan är svår att svara på eftersom det handlar om vilken typ av bil det handlar om. Efter 100-tals biltester det senaste åren så är det tydligt att det finns mycket bra bilar inom de flesta segmenten, så mitt svar blir ofta mer uttömmande än vad frågeställaren förväntade sig.
Topplista: Redaktörens favoriter
Mest läst i kategorin
Här nedan kan du se mina högst personliga favoriter inom några olika segment som jag har testat det senaste året och som säkert kommer att skapa en hel del reaktioner, men som sagt; detta är mina nuvarande favoriter i alla kategorier oavsett pris och modell. Vilken av dem som är bäst? Hmmm…vet faktiskt inte. Alla är bra på sitt individuella sätt…
Klicka på bilderna för att läsa testerna.
Småbilar – Peugeot 208
En läcker lite skapelse med högre kvalitet än de flesta föreställer sig och härliga köregenskaper. Dessutom kommer den också som elbil 2020. Välförtjänt vinnare av Årets bil i Europa 2020. Bra konkurrenter i klassen är bl.a. Renault Clio, Audi A1, Opel Corsa och Hyundai i20.
Mellanklass – Skoda Octavia
Skodas nya mellanklass-favorit är en ovanligt lyckad bil där man förenat en elegant design med smarta lösningar, sköna köregenskaper och ett vettigt pris. Kan bli en konkurrent till VW Golf som nu kostar ungefär lika mycket. Den hade hård konkurrens av bl.a. KIA Ceed Sportswagon, BMW 3-serie och Mercedes C-Klass. “Men den svenska favoriten Volvo V60 då?”, tänker du säkert. Okej, den finns med i tankarna men priset drar ner helheten.
Stora bilar – BMW 530e xDrive
Den senaste generationen av BMW 5-serie lämnar i princip inget att önska. Väljer man dessutom laddhybriden 530e så är det inte mycket som kan gå fel. Detta är premium i allt från exteriör till interiör. I höst kommer kombi-varianten, något som vi svenskar gillar.Tuffa konkurrenter är bl.a. Audi A6, Skoda Superb och Mercedes E-Klass.
Kompakt SUV – Volkswagen T-Cross
SUV är den nya kombin oavsett vilken storlek man väljer. T-Cross är inte bara en liten SUV till överkomligt pris. Den är även kul att köra, snål och bekväm. Dessutom så är den 3-cylindriga motorn riktigt pigg. Tuffaste konkurrenterna kommer från VW portföljen; Seat Arona och Skoda Kamiq men även helt nya Peugeot 2008 är en stark utmanare.
Mellan SUV – Audi RSQ3 quattro
Okej. Jag vet. En SUV på 400 hk är kanske inte en bil för alla, men den borde vara det. Det här är inte bara en snabb och bekväm bil utan även en fantastisk bil att köra på alla typer av underlag. En klar favorit. Tuffaste konkurrenterna är bl.a. Mercedes GLB och BMW X4.
Stor SUV – Mercedes GLE 350 de 4MATIC
Det här är vad jag skulle kunna kalla kanske den mest givna kandidaten. Genom att kombinera en snål diesel med en laddhybridteknik som är överlägsen konkurrenterna, har man tillsammans med hög komfort, superb kvalitet och stora utrymmen skapat måttstocken för andra att följa. Här finns det egentligen bara två värdiga konkurrenter; BMW X5 xDrive45e och Audi 55 e-tron. Här hade Volvo XC90 T8 Twin Engine funnits med om det inte hade varit för det höga priset i kombination med törstiga och en aning föråldrade drivlinor.
Laddhybrid – Mercedes A 250 e (CLA 250 e & B 250 e)
Mercedes offensiv inom elektrifiering har inletts på ett imponerande sätt där räckvidden på el i kombination med redan effektiva motorer, är bäst idag. De tillhör kanske inte de billigaste på marknaden, men här får du vad du betalar för. Det här är ett växande segment som innehåller en hel del riktigt bra bilar. De som ligger närmast till i den den här kategorin är förutom den fenomenala Mercedes GLE 350 de är bl.a. Skoda Superb iV, KIA Ceed Plug-in, VW Passat GTE och BMW 330e.
Elbil – Porsche Taycan Turbo
Visst finns det betydligt billigare elbilar med bra räckvidd som t.ex. Tesla Model S + 3, KIA eNiro, Hyundai Ioniq etc. Det Porsche har gjort med Taycan handlar om en helhet där man tagit tillvara på inte bara räckvidden utan även alla andra egenskaper på ett utsökt sätt. Tuffaste konkurrenten Tesla Model S ligger inte långt bakom trots 8 år på nacken.
El-SUV – Audi 55 e-tron Sportback
Audis vidareutveckling av den hajpade representanten i slaget om lyx-SUV som går på ren el och där Tesla Model X var först ut för fem år sedan. Audi vinner kanske inte på räckvidden trots uppdateringar som adderat ytterligare 25 km till räckvidden, men hela paketet är en klar vinnare där den höga kvaliteten och köregenskaperna är vapnet. Återigen så får alltså Tesla se sig slagen av en modernare och lyxigare bil men är fortfarande med i kampen i allra högsta grad. Mercedes EQC och Jaguar i-Pace är inte riktigt där ännu.
Sportbil – Audi RS7 (RS6)
Om det känns som att Audi är en aning överrepresenterade på min lista så finns det en anledning; de producerar fantastiska bilar. Helt nya sportcoupén RS7 är ett monster fylld med smart teknik som gör all körning till ett rent nöje. Men det finns andra bilar på min lista som aspirerar på positionen, bl.a. Audi RS6 + R8, BMW M5 och Mercedes AMG E 63 S. Egentligen skulle Porsche Taycan Turbo ha den här platsen, men infrastrukturen sätter käppar hjulet. Sportbilar behöver alltså inte vara tvåsitsiga och generellt obekväma.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.