Det sägs ofta att långsamma bilar är roligare att köra än snabba av den enkla anledningen att man kan köra de på gränsen precis hela tiden. Här är därför en lista på de fem slöaste bilarna till 100 kilometer i timmen som säljs i Sverige.
De fem slöaste bilarna som säljs
Mest läst i kategorin
Svenskar ställer förhållandevis höga krav när det kommer till bilköp.
Svenska konsumenter vill ha en hög utrustningsnivå vilket ofta innebär att de enklaste av modellerna – de som är långsammast – inte plockas in på den svenska marknaden.
Slöaste bilen vinner
Senaste nytt
5. Mercedes-Benz T 180 d
Acceleration 0 till 100 km/h: 13,6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Mercedes nya familjebil, som bygger på Renault Kangoo, må vara för den aktiva familjen, men inte den fartfyllda familjen. Läs vår recension här.
4. Fiat 500c Hybrid
Acceleration 0 till 100 km/h: 13,9 sekunder
Toppfart: 167 km/h
Nya Fiat 500 är en helt elektrisk historia, men parallellt med den erbjuds även Fiat 500c Hybrid som alltså är en hybridvariant av utgående Fiat 500. Den är bland det slöaste på marknaden. Läs vår recension här.
3. Fiat Panda Cross Hybrid
Acceleration 0 till 100 km/h: 14,6 sekunder
Toppfart: 164 km/h
Fiat Panda Cross Hybrid är, som namnet antyder, hybridversionen av den populära Pandan. Den delar drivlina med 500c Hybrid men väger mer, därav den långsammare tiden till 100.
2. Kia Picanto (5MT)
Acceleration 0 till 100 km/h: 14,6 sekunder
Toppfart: 161 km/h
Kia Picanto är en av få småbilar som fortfarande erbjuds på den svenska marknaden. Med sina 67 hästkrafter och fem-växlade manuella låda har den knappast bråttom till 100. Läs vår recension här.
1. Hyundai i10 (5AT)
Acceleration 0 till 100 km/h: 17,8 sekunder
Toppfart: 149 km/h
Hyundai i10 är inte bara den slöaste accelererande bilen på den svenska marknaden, men den har också bland de lägsta toppfarterna.
Den fem-stegade automatlåda är fruktansvärt trög, vilket gör att den är cirka tre sekunder långsammare än Picanto till 100, som alltså delar samma motor. På samma tid gör Pininfarina Battista 0-till-100 på nästan 10 gånger.
Läs även: Recension av Bugatti Chiron
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.