Nya Volkswagen Touareg är ett påtagligt lyft från föregångaren. Här vill man verkligen visa att modellen hör hemma i samma liga som vår svenska Volvo XC90 men också som ett ekonomiskt komplement till bl.a. Audi Q7. Frågan är om det håller hela vägen?
BILTEST: Nya VW Touareg - tufft för XC90
Mest läst i kategorin
Utseendemässigt så följer nya Touareg Volkswagens något konservativa designspråk. Från att tidigare varit relativt lik Porsche Cayenne, så har den nu närmat Passat med en touch av Audi Q7. Det innebär alltså att den påminner mer om en stor kombi än en traditionell SUV och med en markfrigång på moderata 21 cm så är det heller ingen terrängbil.
Men det är inte heller den kanske största konkurrenten på den svenska marknaden, Volvo XC90 och frågan är om det spelar någon roll när komforten och utrymmena är i toppklass? Om XC90 plockar hem poängen vad gäller utseendet så tar Touareg hem teknikpoängen så det visslar om det.
När Volvo XC90 bjuder på en fyrcylindrig turbodiesel som ger 235 hk och 480 Nm vridmoment bjuder Touareg på en bottenstark treliters sexcylindrig turbodiesel som levererar 286 hk och hela 600 Nm vridmoment…för ca. 30 000 kr mer! Även om båda modellerna bjuder på hög komfort så vinner nästan alltid sexcylindrigt över fyrcylindrigt, så är det bara. Förbrukningen hamnar på ungefär samma nivå med en marginell skillnad, men CO2-värdet blir något sämre med två cylindrar mer.
På motorväg är nya VW Touareg tyst och oerhört komfortabel med en väghållning som lämnar lite att önska. Väljer man till adaptiv luftfjädring inklusive fyrhjulsstyrning (samma som i Audi A6, A7 och A8) för 27 100 kr, så får man inte bara en bil som flyter över ojämnheter utan även styr bättre i trånga utrymmen och på krokiga vägar. Nya Touareg är dessutom utrustad med adaptiva krängningshämmare för optimal vägkontakt.
Men det finns en sak som stör den annars så fina körupplevelsen. Man har valt en 8-stegad traditionell ”shift-by-wire” automatlåda istället för den fina 7-stegade dubbelkopplingslådan DSG7 som sitter i bl.a. VW Arteon. Visst fungerar den alldeles utmärkt när man sitter och glider fram på landsväg, men om man vill köra aktivt eller göra en snabb omkörning, då får man lägga i manuellt läge och använda de något underdimensionerade rattpaddlarna för att det ska hända något utan fördröjning, vilket märktes tydligt på vägarna runt Kitzbühel.
Nya Touareg är fullsmetad med förarassistans- och säkerhetssystem. Några smarta detaljer är filkörningsassistenten som ger stöd vid smala passager, Trailerassist som gör det mycket lättare att backa med släp och Nightvision (tillval) som hjälper till att identifiera faror som inte de fantastiska LED-ljusen (IQ Light) klarar av. Man har även utrustat nya Touareg med en luftfjädring som kan justera bilens höjd hela 11 cm beroende på om man vill köra sportigt, bekvämt eller i terräng.
Om vi lämnar den något konservativa men eleganta exteriören och köregenskaperna för att istället fokusera på den nya interiören, så dras blickarna direkt till den gigantiska infotainmentskärmen som VW kallar Innovision Cockpit. En 15” infotainmentskärm som flyter ihop med huvudinstrumenten. Ett läckert koncept som kommer snart i uppdaterade Golf och Passat men som visade lite brister i passformen där skarven mellan skärmarna inte var snygg. Men detta var förseriebilar och de ansvariga på plats lovade att det kommer att åtgärdas innan leverans till kund. Hoppas verkligen det för resten var i toppklass.
Säteskomforten fram är härlig, med ett flertal inställningsmöjligheter som gör att de allra flesta kan hitta en skön position. Precis som i Opel så går det att få stolar som godkända av den tyska organisationen AGR som består av läkare och kiropraktiker som fokuserar på ergonomi och ryggbesvär. Men även baksätet är riktigt rymligt och bekvämt. Bagageutrymmet är med 810 liters kapacitet med baksätet uppfällt, nästan 90 liter större än XC90. Även när det gäller innerutrymmena så slår tysken vår svenska representant med marginal.
Sammanfattning
Tredje generationen Volkswagen Touareg har gått bort från den tuffa SUV designen som utmanade kusinen Porsche Cayenne och har istället fått en design som känns igen från övriga Volkswagen modeller. På gott eller ont? Det kan bara framtiden utvisa men en sak är klar: Volvo XC90 har fått en riktigt tuff utmanare oavsett vilket av de tre olika designpaketen (Modern Sport, Modern Nature eller R-Line) man väljer. Till storebror Q7 återstår det dock en liten bit, men så kostar den också betydligt mer än Touareg.
Visst. Den är dyrare i inköp och ägarkostnaderna blir högre med bonus-malus, men den är bättre utrustad, framförallt vad gäller motor och infotainmentsystemet som båda imponerar liksom utrymmena och komforten. Det här är en härlig långfärdsvagn som med lite manuell hjälp är en kul bil att köra mer aktivt. Att den också klarar av att dra 3,5 ton, gör den till en utmärkt val för hästfolket eller de som har en större båt. Touareg kommer endast som femsitsig eftersom VW lagt prioriteringen på komforten och spontant känns det helt rätt!
Teknisk data
3,0 V6 TDI 4Motion är en sexcylindrig diesel med permanent fyrhjulsdrift. Den levererar 286 hk och ett vridmoment på 600 Nm. 0-100 km/h klarar den på 6,1 sek och toppfarten är 235 km/h. Den deklarerade blandade förbrukningen är låga 6,6 l/100 km och CO2-värdet är 173 g/km.
En mindre diesel kommer något senare i höst, liksom en 4,0 liters V8:a på 421 hk och en 3,0 V6 bensinvariant. Någon hybridvariant lär vi nog inte få se förrän 2019/2020.
Ekonomi
Priset är 579 900 kr i grundutförandet vilket ger en fordonsskatt efter 1 juli på 10 169 kr/år (Volvo XC90 D5 kostar 549 900 kr i grundutförande och fordonsskatten blir 8 844 kr/år)
Du kan hitta nya Touareg hos de svenska återförsäljarna redan denna vecka (v 25).
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.