Det skulle dröja hela sju månader från det att jag imponerades av Audis tuffa tillskott i SUV-uppställningen i en undangömd fotostudio i Ingolstadt till att jag äntligen skulle få möjligheten att testa Audi Q8 på våra svenska vägar. Skulle känslan hålla i sig eller skulle illusionen få sig en törn?
Biltest: Audi Q8 – bjässe med attityd
Mest läst i kategorin
Som beteckningen avslöjar är Q8 toppmodellen i Audis Q-segment. Till skillnad från Q7 så innehåller Q8 all den den teknik som vi hittar i de senaste Audi-modellerna (A6, A7 och A8) men också nya funktioner från den ursprungliga Audi quattro. Det är en sportig SUV som inte påminner om någon annan på marknaden.
Audi Q8 representerar det nya progressiva designspråket som först presenterades i samband med lanseringen av nya A8 och senare i A7 samt A6. Starka konturer och atletiskt snäva ytor ger en känsla av kraft samtidigt som den är sofistikerat elegant. Designen av den stora åttkantiga grillen (Singelframe), LED-strålkastarnas utformning som smälter ihop med grillen och spoilern samt de stora luftintagen, adderar till det sportigt aggressiva, nästan vulgära utseendet.
Precis som på de senaste Audi-modellerna har man jobbat mycket med bilens linjer där den övre linjen bär tydliga tecken från den ursprungliga Audi quattron. Det ger en visuellt bredare effekt som tillsammans med de ramlösa dörrarna ger Q8 en låg och sportig profil som avslutas med en spoiler ovanför bakrutan. Bakdelens design med en LED-ljusramp som påminner om nya A7 och ger bilen en massiv look.
Audi Q8 mäter 4,986 mm på längden vilket är 66 mm mindre än Q7. Med en bredd på 1,995 mm är den dock 27 mm bredare än Q7. Coupé-designen ger den en lägre höjd som trots 1.705 mm inte påverkar komforten i baksätet nämnvärt utan lämnar gott om huvudutrymme även för mina 197 cm. Med en hjulbas på nästan 3 meter, erbjuder Audi Q8 gott om benutrymme i baksätet.
I testbilen satt den fina sexcylindriga 3.0 TDI-motorn på 286 hk och 620 Nm vridmoment. Den 8-stegade automatlådan kändes dock en aning slö, framförallt från stillastående och även i sportläget. Lite av samma syndrom jag upplevde i VW Touareg och Volvo V60 men det har nog att göra med att Audi Q8 fokuserar främst på komfort och inte sport. I Q8 hittar vi Audis nya mildhybridteknik som utgörs av en remdriven kombinerad generator/startmotor (BAS) tillsammans med ett litiumjon-batteri som tillåter Audi Q8 att rulla fritt med motorn avstängd i hastigheter från 55 till 160 km/h. Vid inbromsning kan även upp till 12 kW återvinnas genom så kallad regenerering.
0-100 km/h tar 6,3 sekunder och toppfarten är 245 km/h. Den blandade förbrukningen är 6,6 l/100 km (stämmer med mina iakttagelser) och CO2-utsläppet är 172 g/km. Under verklig körning kan mildhybridtekniken (MHEV) sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer. Eftersom Audi Q8 är konstruerad med Audi Space Frame-konceptet som innehåller många lätta aluminium och varmformade stålkomponenter, väger den endast 2.145 kg inklusive MHEV-tekniken med litiumjonbatteri.
Att köra Audi Q8 ger en känsla av total kontroll. Trots storleken så känns den lätthanterlig både i stadstrafik och på krokiga småvägar i det uppländska höstlandskapet. Mycket ska tillskrivas fyrhjulsstyrningen som fungerar så att de bakre hjulen styr upp till 5 grader i motsatt riktning vid lägre farter och upp till 5 grader i samma i samma riktning vid högre farter med resultatet att man eliminerar nästan 50% av rattutslaget i en 90° kurva, reducerar svängradien till endast 11,4 m och får en mycket stadigare väghållning i högre farter. Tillägget på 14.000 kr föra att styra med alla fyra är väl placerade pengar.
En annan bidragande orsak till de fina köregenskaperna är de 5-länkade främre och bakre fjädringarna som till stor del är gjorda av aluminium och bidrar bl.a. till den sportiga känslan när man vill köra mer ”aktivt”. På motorvägen är Q8 mycket komfortabel och förvånansvärt tyst trots att testbilen hade 22” fälgar med breda lågprofilsdäck. Här har Audis tekniker gjort ett fantastiskt jobb.
Vill man köra terräng med Audi Q8 så är den väl förberedd med den för quattro karaktäristiska mekaniska centraldifferentialen som överför krafterna till framaxeln och bakaxeln i ett förhållande av 40:60 som standard. Vid behov överför den majoriteten till axeln med bättre dragkraft. Markfrigången är också väl tilltagen med 254 mm. Audi Q8 kommer också med fyra olika chassivarianter: standarchassi, sportchassi, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring (testbilen) som tillval.
Framsäteskomforten är bland de bästa på marknaden och baksätet är inte heller långt efter. Här sitter två vuxna riktigt skönt även på långresor. Bagageutrymmet rymmer 605 liter som standard, vilket ökar till 1.755 liter med de bakre ryggstöden nedfällda. Två golfbagar kan enkelt få plats på tvären. För att underlätta i- och urlastning kan man höja och sänka bilen genom att trycka på en knapp i bagageutrymmet. Som tillval kan man även beställa längdsledes justerbara baksäten vilket bidrar till flexibiliteten.
Interiören med digitala skärmar och intuitiva funktioner som kan skräddarsys efter förarens behov, är desamma som i t.ex. A8. Den övre MMI-touchdisplayen är det centrala inslaget även i Audi Q8. När bilen inte är igång så blir den svart och flyter den ihop med övriga panelen. Som standard ingår MMI Navigation, med MMI Navigation plus som tillval. I det senare fallet är flera funktioner dessutom självlärande. Väginformationen uppdateras online via det Audi, BMW och Mercedes samägda partnerföretaget HERE och är idag marknadens i särklass bästa system. Med Audi connect erbjuds även s.k. car-to-X-tjänster med trafikskyltsavläsning och varningsinformation. Tack vare s.k. swarm intelligence drar Audi Q8 dessutom nytta av information från andra Audi-bilar med samma funktioner.
Audi Q8 kommer även med samma säkerhets- och assistanssystem som i A6, A7 och A8. I den svenska standardutrustningen ingår bl.a. adaptiv förarassistans med farthållare, filhållare och kökörningsassistent, turn assist som varnar och bromsar vid vänstersväng, undanmanöverassistent samt pre sense city autobroms. Vi hittar också en prediktiv effektivitetsassistent som uppmanar till en bränsleeffektiv körstil genom analys av kartdata i förväg. För säkrare stadskörning erbjuds även assistanspaket City med bl.a. den helt nya korsningsassistenten som varnar och bromsar för korsande trafik samt Cross Traffic assist rear som varnar och bromsar när man backar ut från en parkeringsficka.
Avancerade ljusarrangemang har blivit populärt på de lite mer exklusiva märkena det senaste året. Audi Q8-kunder välja mellan två versioner av strålkastare, båda med LED-teknik. Från avstånd ser de tvådelade lamporna väldigt platta ut eftersom endast deras övre del är synlig. De integrerar dagtidsljus och halvljus, bland andra funktioner. Helljuset är placerad i den undre delen och ser visuellt mörkare ut. De valfria LED-strålkastarna består av 24 individuella lysdioder. Snyggt och effektivt i höstmörkret.
Sammanfattning
Audi Q8 är egentligen en rätt onödig bil om man ska vara fullt ärlig. Den är stor, nästan på gränsen till överdimensionerad och inte fullt så praktisk som Q7. Under den vecka som jag hade nöjet att testa denna bjässe så utvecklade det sig ändå ett sublimt förhållande mellan mig och denna SUV. Lika imponerad som jag var när jag först lärde känna modellen i fotostudion i Ingolstadt i mars, lika imponerad var jag av vad den presterade på vägarna.
Den är fylld med lyxiga attribut som är i klass med Audi A8. Paketeringen är helt enkelt i toppklass och bör tilltala den exklusiva målgruppen som vill kombinera design, prestanda, komfort och framkomlighet. Grundvarianten med samma motor som testbilens startar på 733.000 kr men där lär det inte stoppa. Hugade spekulanter lär nog ladda på en hel del utrustning från den tyska traditionella jättelistan av allehanda tillval och då är det lätt att komma upp i testbilens nivå på 997.900 kr. Jäpp! Smakar det så kostar det och ärligt talat så väljer jag Audi Q8 före t.ex. Porsche Cayenne alla dagar i veckan.
Det här känns dock som lite fusk på dieselmodellen, men Audi är inte ensamma om det…
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.