Dagens PS

Ta tåget - nu är EU något nytt på spåren

EU vill se satsning på järnväg Stockholm-Oslo
På nya spår. EU vill se en satsning på hela sträckan Stockholm-Oslo och plockar in projektet i sin Scan Med-plan för transporter. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 maj 2024Publicerad: 04 maj 2024

Stockholm-Oslo under tre timmar med tåget? Chanserna har ökat sedan EU plockat in hela sträckan i sin transportplan Scan Med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU:s stora transportprojekt Scan Med, ska bygga infrastruktur som förbinder hela regionen från norra Sverige och Finland ned till Malta i Medelhavet.

24 april beslutade Europaparlamentet att hela sträckan mellan Oslo och Stockholm nu är en del av Scan Med-satsningen.

Det gäller både E18 och järnvägssträckan där Örebro län och Värmland kämpar hårt för en ny sträckning.

Genom EU-beslutet ökar nu möjligheten att få järnvägen medfinansierad av EU och snabbare genomförd.

”Kämpat för länge”

”Denna förlängning har vi kämpat för länge. Det gör att vi nu kan få medfinansiering från EU för en utbyggnad av både E18 och järnvägen även genom Värmland”, säger Stina Höök, moderat vice ordförande i Värmlands regionala utvecklingsnämnd, till NWT.

”Nu kommer den här sträckan prioriteras högre inom EU och det är mycket positivt. Det är samtidigt viktigt i våra diskussioner gentemot Trafikverket om att få in olika utbyggnadsprojekt längs den här transportkorridoren i den nationella infrastrukturplanen”, säger Erik Evestam (c), ordförande i samma nämnd.

ANNONS

Senaste nytt

Nya järnvägssträckor

ANNONS

En del av satsningen är dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn. Gränsbanan mellan Arvika och Lilleström och Nobelbanan, en ny järnvägssträcka från Kristinehamn till Örebro via Karlskoga, där Alfred Nobel ägde Bofors vapenindustri de sista åren av sitt liv.

Läs mer om tågets utveckling:
Nu påverkar klimatet även tågen. Dagens PS

”Vi väntar på besked om EU-stöd när det gäller en första utredning om Nobelbanan, en ny järnväg från Kristinehamn till Örebro. Vi har fått stöd att projektet ska genomföras av regeringen. Då är det bra att sträckan nu ingår i EU:s transportkorridor Scan Med”, konstaterar Erik Evestam.

EU och Nato påverkar tågets utveckling

Med den nya sträckningen ska järnvägssträckan Stockholm-Oslo klara en resa under tre timmar, i sin tur förklaringen till att det bolag som arbetar med satsningen heter ”Oslo-Sthlm 2.55”.


Nato-medlemskapet med åtföljande behov av möjlighet till snabba transporter av soldater och utrustning, anses också ha påverkat uppslutningen bakom projektet.

Liten tröst?

De här positiva beskeden kanske kan komma som en liten tröst till Trafikverket, som nu anklagas för att ha gjort grova felbedömningar om tågtrafiken.

ANNONS

Verket har räknat med att persontrafiken skulle öka med 29 procent från 1997 till 2020. Ökningen blev i verkligheten 108 procent.

”Min bedömning är att det har stoppat tåginvesteringar”, säger Pär Helgesson, ansvarig för strategisk infrastruktur på SJ, till DN.

Tidningen hänvisar till en intern promemoria från 2 maj i år som visar att Trafikverket missbedömt såväl persontrafik med tåg som biltrafiken.

Räknade fel

Mellan 1993 och 2010 skulle tågresandet öka med 59 procent. Det blev 75 procent.
Biltrafiken skulle öka 30 procent. Det blev 15 procent.

När man gjorde en ny prognos 1997 för tiden fram till 2010 hamnade man lika fel.

Persontrafiken på tåg antogs i den öka med 26 procent – det blev 58.

Biltrafiken prognostiserades till plus 29 procent. Det stannade vid en ökning med 8 procent.

ANNONS

Tåget jätteviktigt

När man sedan drog ut kalkylen till år 2020 hamnade man totalt fel. 29 procent fler tågresenärer, sade Trafikverket, och det blev alltså 108 procent.

Konsekvensen?

”Tågprojekt ser helt enkelt mycket mindre lönsamma ut än vad de var i verkligen”, konstaterar SJ:s Pär Helgesson.

”Prognoserna är jätteviktiga. De ligger till grund för fördelningen av resurser i det som kallas nationell plan för väg och järnväg. Men man använder även prognoserna för enskilda projekt”.

Järnvägen – ett hot mot Sveriges framtid. Dagens PS

Därför vill försvaret rusta upp Inlandsbanan. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS