EU-stoppet av olycksmodellen Boeing 737 Max 8 drabbar även svenska resenärer hårt.
Olycksmodell stoppas - flygkaos väntar i dag
Mest läst i kategorin
Räkna med avbokningar och förseningar under onsdagen när samtliga Boeing 737 Max 8-plan nu blir stillastående på marken.
Den europeiska flygmyndigheten EASA drar i nödbromsen och följer därmed Storbritanniens flygsäkerhetsmyndighets beslut efter helgens olycka i Etiopien med ett Boeing 737 Max 8, som kostade 157 människor livet och varav fyra av de omkomna var svenskar.
Flygstoppet i dag orsakar stora trafikstörningar.
“Konsekvenserna av detta är allvarliga med mycket stora logistiska problem när så många plan måste stå stilla på marken. Det får stora konsekvenser för de resande med stora förseningar och många resor kommer att ställas in”, säger flygexperten Hans Kjäll i SVT:s Morgonstudion.
Framför allt påverkar det svenska passagerare som ska resa inom Europa till Mellanöstern och Arabiska halvön, framgår det.
Både Norwegian och även TUI har nu bland annat beslutat att inte flyga med den aktuella flygplanstypen Boeing 737 Max 8 tills vidare.
“Just nu försöker vi se till att folk kommer dit de ska. De bokas om till andra avgångar eller får pengarna tillbaka ifall flighten ställs in”, säger Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på Norwegian, till SVT.
Enligt Hans Käll slår det som nu händer hårdast mot den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing. Förutom att 650 flygplan av modellen redan används runt om i världen har Boeing beställningar på ytterligare 5.000 plan, som enligt flygexperten kostar cirka 1 miljard kronor styck.
Boeing-aktien fortsätter samtidigt dyka på börsen och Norwegian, som uppges ha 18 plan av modellen i sin flotta, förväntar sig nu att Boeing kompenserar flygbolaget för att planen måste stå på marken, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.