SAS etablerar ett nytt luftfartstillstånd på Irland och två operativa baser i London och Spanien.
Flygbolagets räd chockar: "SAS är desperat"
Mest läst i kategorin
Beslutet togs i går, tisdag, av SAS styrelse och syftet är att minska personalkostnaderna och stärka konkurrensen mot lågprisflygbolag, framgår det i ett pressmeddelande i dag, onsdag.
Enligt SAS präglas flygmarknaden av hård prispress och stort fritidsflygande.
“Vi ser att efterfrågan på fritidsdestinationer ökar markant inom flyget”, säger Fredrik Henriksson, SAS:s svenska presschef, till Di.se och framhåller att SAS kostnadsbas är drygt 20 procent högre än konkurrenternas.
SAS har också betydligt högre personalkostnader. Enligt Fredrik Henriksson framför allt när det gäller sociala avgifter och skatter.
“Vi har alltid en dialog med facket i de här frågorna. Vi vill ju alla samma sak, att bygga ett starkt och långsiktigt SAS”, säger Fredrik Henriksson till Di.
Enligt SAS pressmeddelande ska den nya verksamheten – med ett begränsat antal flygningar – tas i drift nästa vinter, 2017/18. Några planer på att banta flygtrafiken från Skandinavien finns inte, enligt SAS som menar att den nya verksamheten blir ett komplement till den nuvarande verksamheten.
Att delvis statsägda SAS nu startar ett nytt flygbolag i lågskattelandet Irland är för att flygbolaget vill fightas med lågprisflygbolagen om billiga biljetter, skriver SVT Nyheters ekonomireporter Jan Nylander i en analys.
“Vad det handlar om är att SAS nu vill bli som de andra lågprisbolagen i världen. Det handlar om att kapa kostnader och då gäller det att utnyttja de skattefördelar som Irland erbjuder samt att leta efter länder där skatter och sociala avgifter inte är så betungade. Det är därför som SAS nu ska ha två nya baser ute i Europa: en i London och en i Spanien”, konstaterar Jan Nylander.
SAS är desperat, menar han, och det är därför styrelsen vidtar dessa kontroversiella åtgärder, som går ut på att minimera skatten. Flygbolagets nya satsning “visar bara hur desperat ledningen för SAS är och hur hårt man känner av konkurrensen från lågprisbolagen”.
Han skriver också att Norwegian i år, om det inte redan hänt, kommer att passera SAS och bli Nordens största flygbolag. För tio år sedan var Norwegian bara en liten uppstickare mot giganten SAS. I dag ligger SAS stilla medan “Norwegian växer så det knakar”.
Nu får skattebetalarna och personalen stå för notan för SAS lågprissatsning, slår Jan Nylander fast i sin analys.
MISSA INTE: Så mycket måste SAS spara >
LÄS ÄVEN: Lågprisflygets planer hotar SAS >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.