Resemagasinet Vagabond presenterar varje år i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön listan över resebolag som nonchalerar Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer att kompensera sina kunder.
Här är resebolagens svarta lista
Mest läst i kategorin
17 av de svartlistade reseföretagen på årets lista är flygbolag och i merparten av fallen handlar det om förseningar. Flera av bolagen har figurerat tidigare på listan.
Ungerska Wizz Air utmärker sig som årets värsting. Lågprisbolaget flyger från Stockholm Skavsta, Göteborg, Malmö och Köpenhamn till flera olika destinationer i östra Europa. Bolaget förekommer i 31 ärenden som berör 53 passagerare och enligt Vagabond uppgår det sammanlagda kravet från svenska resenärer på bolaget till 164.000 kronor.
“Varför Wizz Air vägrar att ersätta kunderna vet vi inte, eftersom de också vägrar att kommentera de aktuella fallen”, skriver Vagabond, som uppger att danska Primera Air, som flyger åt Solresor, är näst värst på svarta listan.
Charterflygbolaget uppges ha åtta ärenden på sitt bord som omfattar totalt 20 resenärer varav ett varit upp i tingsrätten för förhandling, men då dök ingen representant från flygbolaget ens upp, framgår det.
Här är bolagen med flera anmärkningar på svarta listan 2016:
1. Wizz Air Hungary Airlines Ltd
2. Primera Air
3. Norwegian Air Shuttle ASA
4. Nextjet AB
5. British Airways
6. Turkish Airlines
7. Vueling Airlines SA
8. Höga Kusten Flyg
9. Ryanair LTD, Irland
Där till publicerar tidningen en lista på tolv bolag som har ett ärende där de vägrat kompensera kunden.
LÄS HELA ARTIKELN: “Svarta listan 2016: Värst i resebranschen” ›
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.