Utsläppsfusk med lyxbilar i Sverige
Mest läst i kategorin
TT berättar nu om att ytterligare Audi-modeller dras in VW-koncernens dieselhärva.
Enligt telegrammet gäller det lyxmodellerna A7 och A8 som är tillverkade 2010-2013. Tidigare, i november 2015, erkände Audi att deras 3-liters V6:or försetts med apparatur av en typ som är olaglig i USA.
Irene Bernald är informationschef på Audi i Sverige och säger till TT att det rör sig om “ett mindre antal” bilar av Audi A7 och Audi A8 i Sverige.
Tyska myndigheter uppmanar Audi att återkalla 24.000 lyxbilar till följd av utsläppsfusket, som enligt Tysklands transportdepartement är kopplat till att när ratten vrids mer än 15 grader så börjar motorn släppa ut höga halter av livsfarliga kväveoxider, och det här är “ett enkelt sätt att se till att bilen släpper ut lite på testbäcken, men ute i trafiken blir utsläppen stora”, framgår det.
Audi ingår alltså i VW-koncernen. Volkswagen är bolagets moderkoncern och som bekant är VW djupt indraget i utsläppsfusket.
Däremot är det första gången regeringen på hemmaplan i Tyskland anklagar lyxbilstillverkaren Audi för utsläppsfusk.
Tyska myndigheter uppges ha hittat den manipulerade mjukvaran i V6- och V8-motorer i minst 24.000 bilar av modellerna A7 och A8 i Europa. Det är emellertid oklart än så länge hur många bilar det kan handla om i Sverige men enligt Audis informationschef i Sverige, Irene Bernald, är det realtivt ovanliga modeller här. Det gör att hon bedömer att det rör sig om ett mindre antal bilar.
Enligt TT har VW:s högste chef Matthias Müller kallats upp till departementet för överläggningar. Audi har fått två veckor på sig att byta ut mjukvaran i bilarna.
För Audi, särskilt modellen A8, beskrivs det nu inträffade som “en stor prestigeförlust”. Reuters rapporterar, enligt TT, att det är första gången lyxbilen A8 – som påminner om en limousin – är indragen i skandalen.
I mitten av mars gjordes tillslag mot Audis fabriker och lokaler i Tyskland i jakt på bevis.
För moderkoncernen Volkswagen kommer utsläppsskandalen att kosta skjortan. VW uppges ha avsatt motsvarande omkring 215 miljarder kronor för att täcka böter och andra kostnader men bedömer räknar med att det inte räcker utan att slutnotan blir högre.
MISSA INTE: VW ruskar av sig utsläppsskandalen >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.