”Mercedes lösning är att köra på den som är minst sannolik att skada någon inuti bilen. Även om det så skulle innebära att köra rakt in i en grupp barn som väntar på bussen.”
Då är bilen kodad att köra över fotgängare
Mest läst i kategorin
Så sammanfattar Fast Company biljätten Mercedes strategi när det gäller att programmera biltillverkarens kommande förarlösa bilar. Sajten citerar Christoph von Hugo, säkerhetschef för tillverkarens förarlösa fordon, som i en intervju med bilmagasinet Car and Driver berättar att, om bilen står inför valet mellan att rädda föraren eller någon på gatan, kort och gott alltid kommer att välja att rädda livet på de inuti fordonet.
”Om du vet att du kan rädda åtminstone en person, rädda den personen. Rädda personen i bilen. Om allt du vet med säkerhet är att ett liv kan räddas, då måste det vara prioritet ett.”
Det moraliska dilemmat som programmerare av algoritmerna i förarlösa bilar står inför, och den heta diskussionen som detta medföljt, är något som Dagens PS skrivit om tidigare. Läs fler intressanta artiklar i ämnet, här nedan.
I en högintressant artikel i fjol skrev MIT Technology Review om varför det är ofrånkomligt att självkörande bilar måste programmeras för att döda. >
Ett relaterat problem som uppstår med förarlösa bilar är möjligheten för kriminella att utnyttja tekniken. Det, och fler faror, skrev sajten Hopes and Fears om i artikeln ”13 sätt en hackare kan döda”. >
PS. Och på tal om dödsfall i trafiken skrev Dagens PS om det makabra fenomenet i Kina där bilister kört över fotgängare med flit. Övervakningsfilmer avslöjar offer som körts över fem gånger på raken. >
LÄS URSPRUNGSARTIKELN: Self-Driving Mercedes Will Be Programmed To Sacrifice Pedestrians To Save The Driver >
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.